لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

حمایت ۷۰ کارشناس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از توافق وین


بیش از ۷۰ کارشناس در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با صدور بیانیه‌ای از توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی حمایت کردند و آن را توافقی محکم برای طولانی‌مدت و قابل راستی‌آزمایی نامیدند.

بیانیه این کارشناسان را وبسایت انجمن کنترل تسلیحات، مستقر در آمریکا، روز دوشنبه، ۲۶ مرداد منتشر کرده و در امضاکنندگان آن نام‌هایی چون نوبویاسو آبه، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح، هانس بلیکس، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کنت سی.بریل، نماینده سابق آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به چشم می‌خورد.

این بیانیه می‌گوید که توافق اتمی وین از نظر امنیتی به سود کشورهای عضو گروه ۱+۵، اتحادیه اروپا، متحدان و شرکای آنها در خاورمیانه و همین‌طور جامعه بین‌المللی است.

امضاکنندگان بیانیه همچنین تأکید کرده‌اند که «برنامه جامع اقدام مشترک» دست‌کم برای ۱۵ سال توانایی ایران برای تولید و جداکردن پلوتونیوم به منظور ساخت سلاح هسته‌ای را از این کشور سلب می‌کند و از جمله باعث تغییرات همیشگی در راکتور اراک می‌شود که منبع اصلی ایران برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز سلاح اتمی است. در عین حال ایران متعهد می‌شود که سوخت هسته‌ای مصرف‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند.

این بیانیه در شرایطی منتشر شده است که جمهوری‌‎خواهان و حتی برخی از دموکرات‌های کنگره ایالات متحده، مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرده و تاکید داشته‌اند که چنین توافقی نمی‌تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

کنگره آمریکا تا کمتر از یک ماه آینده نظر نهایی خود را درباره این توافق اعلام خواهد کرد در حالی که کاخ سفید هشدار داده است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، مخالفت احتمالی کنگره را وتو خواهد کرد. با این حال اگر دو سوم نمایندگان کنگره با این توافق مخالفت کنند، رئیس جمهور امکان وتوی آن را نخواهد داشت.

از دیگر چهره‌هایی که این بیانیه را امضا کرده‌اند می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد:

جایناسا زاناپالا (معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح)، جیمز اَکتون (از مدیران برنامه سیاست هسته‌ای در موسسه کارنِگی)، جان آهیرن (رئیس سابق کمیسیون نظارت بر مقررات هسته‌ای در آمریکا)، کلسی داونپورت (از مدیران انجمن کنترل تسلیحات)، دینا اسفندیاری (محقق دپارتمان مطالعات جنگ در کینگز کالج لندن) و علی واعظ (تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران).

XS
SM
MD
LG