لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

تاکید بر محرمانه بودن توافق با آژانس در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس


نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از جزئیات توافق ایران و آژانس تاکید کرد که این توافق محرمانه است و به همین دلیل نه ایران و نه آژانس نمی‌توانند درباره اخبار رسانه‌ها «هیچ نظری» بدهند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس، روز پنج‌‌شنبه، ۲۹ مرداد، هدف از به گفته او این «خبرسازی‌ها» را تحت تاثیر قرار دادن توافق اتمی وین دانست و افزود که «انتظار داریم جنجال‌های رسانه‌ای تا روز اجرای توافق برجام و حتی بعد از آن... ادامه پیدا کند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۲۸ مردادماه، خبر داده بود به پیش‌نویس سندی دست یافته حاکی از این که در توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران اجازه داده شده تا از کارشناسان خود برای بازرسی از تاسیسات مورد مناقشه پارچین استفاده کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این گزارش را «نادرست» نامید و بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، آن را «گمانه‌‌زنی» توصیف کرد.

در همین حال در نمونه‌ای کم‌سابقه از هماهنگی کامل ایران و آژانس نماینده ایران در این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل گفت که بخشی از توافق ایران با آژانس با عنوان «نقشه راه» و همچنین «ترتیبات خاص» محرمانه است و «نه ایران و نه آژانس نمی‌توانند این محتوا را آشکار کنند».

آقای نجفی اضافه کرد: «بنابراین نه ما و نه آژانس درباره خبرهایی که ممکن است در رسانه‌ها منتشر شود، نمی‌توانیم هیچ نظری بدهیم.»

وی ابراز امیدواری کرد که توافق ایران و آژانس منجر به «بسته شدن موضوعات گذشته» شود.

بر اساس «نقشه راهی» که روز سه‌‌شنبه، ۲۳ تیرماه، و ساعاتی پیش از اعلام رسمی توافق جامع اتمی ایران با گروه ۵+۱ بین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد، دو طرف اعلام کردند که در مورد مسئله سایت نظامی پارچین به «توافقی مجزا» رسیده‌اند.

در نسخه‌‌ای از این نقشه راه جدید ایران و آژانس که در همان روز منتشر شد به هیچ ‌یک از جزئیات این «ترتیب مجزا» اشاره نشده بود.

با این حال در نشست‌های پرسش و پاسخ چند کمیته‌ سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با مقامات دولت این کشور در هفته‌‌های گذشته برخی از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی فاش کردند که بر اساس بندی از این «نقشه راه» نمونه‌برداری از سایت پارچین به عهده ایران است.

آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، ۲۴ مرداد، اعلام کرد که اطلاعات و مدارک ایران درباره مسائل باقی‌مانده گذشته برنامه هسته‌‌‌ای این کشور را دریافت کرده است.

آقای نجفی روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود درباره نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی گفت که مدیرکل آژانس در این جلسه گزارشی از وظایف این نهاد بین‌المللی درباره توافق اتمی وین را ارائه خواهد کرد تا از شورای حکام مجوزی را برای انجام این اقدامات دریافت کند.

در توافق اتمی وین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مسئول راستی‌آزمایی اقدامات ایران تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG