لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

ظریف: اختلافات با بریتانیا از راه گفت‌وگو حل‌شدنی است


ظریف (نفر دوم از چپ) همراه هاموند
ظریف (نفر دوم از چپ) همراه هاموند

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عصر یک‌شنبه اول شهریور ماه، در نشستی خبری با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، گفت اختلافات تهران و لندن از راه گفت‌وگو قابل حل شدن است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، آقای ظریف گفته است در بعضی مسائل، دیدگاه‌های متفاوتی میان ایران و بریتانیا وجود دارد و «این اختلاف‌نظرها از طریق گفت‌و‌گو و تعامل و درک مشترک قابل حل است و روش بهتری برای حل این اختلاف‌نظرها وجود دارد».

آقای هاموند که برای شرکت در مراسم بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران، همزمان با بازگشایی سفارت ایران در لندن، در تهران به سر می‌برد، با محمد جواد ظریف دیدار کرده است.

وزیر خارجه ایران به خبرنگاران گفته است با وجود فراز و نشیب‌ها طی سال‌های گذشته، دو طرف وارد مرحله جدیدی «بر اساس احترام متقابل و سیاست تعامل سازنده» شده‌اند.

او در عین حال گفته است که در مورد برخی مسائل منطقه «نیاز به گفت‌وگوی بیشتری داریم».

آقای ظریف اشاره مستقیم به «مسائل منطقه» نکرده است اما در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است «به همکاری و هماهنگی به همراه تعامل در سطح بین‌المللی برای برخورد با معضلاتی همچون داعش، تروریسم و فرقه‌گرایی نیاز است».

بریتانیا و کشورهای غربی از جمله در مورد سوریه، از منتقدان و مخالفان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند. تهران از متحدان اصلی رئیس‌جمهوری سوریه است. عمده متحدان عربی کشورهای غربی در منطقه نیز، از مخالفان جدی حکومت اسد هستند.

وزارت خارجه بریتانیا پیشتر گفته بود مسائلی مانند تروریسم، ثبات منطقه خاورمیانه و تهدیدهای ناشی از گروه‌های افراطی سنی‌مذهب در سوریه و عراق، از جمله چالش‌هایی هستند که ایران و بریتانیا تلاش می‌کنند راهی برای آنها پیدا کنند.

از توئیتر فیلیپ هاموند؛ تصاویر او در تهران

آقای ظریف همچنین افزوده است که گفت‌وگو برای مسائل دیگر مورد اختلاف «همچون حقوق بشر»، با طرف‌های دیگر لازم است.

گروهی از نمایندگان اتحادیه اروپا، که بریتانیا نیز عضوی از آن است، تاکید کرده‌اند که مسائل حقوق بشر باید در روابط با ایران جدی گرفته شود.

این اتحادیه طی سال‌های گذشته تحریم‌هایی را در حوزه حقوق بشر علیه ده‌ها مقام‌ ایرانی اعمال کرده است که به ضبط دارایی‌ها و ممنموع‌الورود شدن آنها به اتحادیه انجامیده است.

XS
SM
MD
LG