لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

آرامش نسبی بر بازارهای بورس آسیا حاکم شد


در پی کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی چین، و پس از آن که صبح چهارشنبه چهارم شهریور ماه، بازارهاس بورس آسیا سقوط و نزول‌های متعددی را تجربه کردند، در نهایت در ساعات بعد از ظهر آرامشی نسبی بر آنها حاکم شد.

بازار بورس شانگهای، توکیو، سئول و هنگ‌کنگ در ساعات میانی ظهر با رشد شاخص روبه‌رو بودند.

صبح چهارشنبه بورس توکیو و سئول روز را با کمی افزایش آغاز کردند، بورس شانگهای، هنگ‌کنگ و سیدنی، تا میانه روز همچنان کاهش داشتند.

بورس توکیو صبح چهارشنبه را با هفت دهم درصد افزایش آغاز کرد و در ساعات بعدی به مجموع چهار دهم درصد افزایش رسید. بعد از ظهر این بورس بیش از ۳ درصد رشد کرد.

بازار سهام در شانگهای در لحظه بازگشایی ۵۳ صدم درصد رشد داشت، سپس ۲.۳۱ درصد کاهش و دوباره ۷۴ صدم درصد رشد داشته است. همه این‌ها در ۲۰ دقیقه اول بازگشایی بورس رخ داده است.

در مجموع در ساعات میانی صبح، شاخص‌های اصلی سهام در چین همچنان منفی بودند تا در نهایت به ۸ دهم درصد رشد دست یافت.

وضعیت در سئول، با کمی بیشتر از یک درصد افزایش در ساعات صبح، بهتر از توکیو بود.

اما علاوه بر شانگهای، بازارهای اصلی در هنگ‌کنگ و سیدنی استرالیا نیز در ساعت آغازین ۷ دهم درصد کاهش داشتند.

بازارهای بورس در چین، طی روزهای گذشته، و با افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت این دومین اقتصاد بزرگ جهان، به طور گسترده و محسوسی سقوط کرده‌اند.

بازار بورس در شانگهای روز دوشنبه و سه‌شنبه با ۸.۵ و ۷.۶ درصد کاهش روبه‌رو شده بود.

با افزایش این احتمال که وضعیت اقتصادی در چین ممکن است بدتر از آن چیزی باشد که پیشتر گمانه‌زنی می‌شد، سقوط شاخص‌های سهام نیز ادامه پیدا کرد.

بانک مرکزی چین روز سه‌شنبه اعلام کرد نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد کاهش می‌دهد.

بازارهای عمده سهام در آمریکا در پی کاهش نرخ بهره در چین، بر خلاف بازارهای اروپایی، در پایان روز با افت شدید روبه‌رو شدند.

بهای دلار در برابر ین ژاپن نیز از روز جمعه تا کنون به طور چشم‌گیری سقوط کرده است و از ۱۲۲ ین برای هر دلار به ۱۱۸ ین رسیده است

خبرگزاری رویترز صبح روز چهارشنبه گزارش داده بود واکنش نه چندان مطمئن بازارهای آسیایی با وجود کاهش نرخ بهره، نشان می‌دهد که کمک‌ها و حمایت‌های بیشتری نیاز است تا روند عادی و مثبت به آنها باز گردد.

همچنان بسیاری از سهام‌داران در پی فروش سهام خود هستند که نشان می‌دهد اطمینان کامل به بهبود اوضاع شکل نگرفته است.

از سوی دیگر روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید با وجود وضعیت بد اقتصادی در چین، به ویژه افت شدید سهام در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه که نشان‌دهنده «مشکلی بزرگ» است، ولی به این معنی نیست که این اقتصاد در حال فروپاشی‌ست.

به گفته این روزنامه کارشناسان بر این عقیده‌اند که پیشبینی سرمایه‌گذاران در مورد آینده کل اقتصاد چین، بر پایه شکسته شدن حباب «حقوق صاحبان سهام»، اشتباه است. حقوق صاحبان سهام، علایق سهام‌داران در مورد خالص دارایی‌های شرکت‌ها را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG