لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

ادامه سقوط شاخص سهام در بازارهای آسیا و اقیانوسیه


روند سقوط سهام ادامه دارد (در تصویر بورس توکیو)
روند سقوط سهام ادامه دارد (در تصویر بورس توکیو)

افت ارزش سهام در بازارهای جهانی، همراه با سقوط شدید بورس چین و نگرانی‌های از وضعیت اقتصادی آن کشور، صبح روز سه‌شنبه با آغاز کار بازارهای مالی آسیا و اقیانوسیه ادامه پیدا کرد.

صبح سوم شهریور ماه، شاخص سهام در بازارهای عمده بورس در شرق آسیا و نیز در استرالیا، به سیر نزولی خود ادامه داد.

بورس شانگهای در چین در آغاز روز با ۶.۴۱ درصد سقوط آغاز به کار کرد. یک روز پیش از آن این بازار بورس ۸.۵ درصد سقوط کرده بود که طی سال‌های گذشته بدترین به شمار می‌رود. در ساعات میانی روز سه‌شنبه، وضعیت با نزدیک به دو درصد رشد، کمی بهتر شد.

افت‌های روز سه‌شنبه در حالی‌ست که شاخص سهام در بازارهای دیگر، در توکیو، سیدنی یا سئول که زودتر آغاز به کار می‌کنند، حتی پیش از باز شدن بورس شانگهای، نزول کرده بودند.

بورس توکیو، صبح را با ۴.۱۳ درصد سقوط آغاز کرد. هرچند این وضعیت هم در ساعت‌های بعدی کمی بهبود پیدا کرد.

نیکی ۲۲۵، از شاخص‌های بازار سهام در توکیو، روز دوشنبه نیز ۴.۶۱ درصد سقوط کرده بود.

در استرالیا هم در آغاز روز وضعیت مانند صبح ژاپن بود. روز دوشنبه شاخص اس‌اند‌پی در آن کشور نیز بیش از ۴ درصد افت کرده بود.

در سئول شاخص سهام افت زیادی را نشان نمی‌داد، ولی روند نزولی در کره جنوبی نیز ادامه داشته است.

سقوط شاخص سهام در چین طی سال‌های گذشته بی‌سابقه است و از آنجایی که عرضه کالا و نیز ارزش واحدهای پولی به تقاضای چین وابستگی زیادی دارد، آنها نیز جملگی با افت روبه‌رو شده‌اند.

روز گذشته بهای نفت در ایالات متحده در پایین‌ترین سطح خود طی شش سال و نیم گذشته بود.

بسیاری شرایط را با سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۸ میلادی مقایسه می‌کنند که رکود شدید اقتصادی بازارهای جهان را در بر گرفت.

بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ به طور عمده دامن بازارهای شرق و جنوب شرقی آسیا را گرفت؛ آنچه در پی اصلاحات دهه‌های گذشته و افزایش صادرات در کشورهای رو به توسعه در آسیا آغاز شد. وضعیت در برخی از کشورها چنان بحرانی شد که آنها از صندوق جهانی پول درخواست کمک کردند.

با این همه در آن زمان وضعیت بازار چین با امروز متفاوت بود. خبرگزاری فرانسه می‌گوید در سال ۱۹۹۷ بورس چین «مانند کوه باثبات بود، در حالی‌که امروز خود دلیل اصلی آشفتگی است».

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس، به رادیو فردا می‌گوید «مهم‌ترین عامل نگرانی درباره آینده اقتصاد چین، گزارش‌هایی است که درباره کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آن منتشر می‌شود.»

همزمان انتقادها و نگرانی‌هایی نیز در مورد واکنش دولت چین به وضعیت اقتصادی آن کشور وجود دارد.

دولت چین در هفته‌های گذشته به کاستن ارزش واحد پول خود «یوان» روی آورده است.

ادامه این وضعیت، خود ممکن است بر سرعت بهبود بازارها نیز تاثیر بگذارد.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز به نقل از «اسپکترم»، یک گروه تحقیقاتی آمریکایی، می‌گوید حتی پس از بهبود بازارها، در پی سقوط ناگهانی ارزش سهام، باز هم بسیاری از سرمایه‌گذاران نامطئمن، حاضر به پذیرش خطر، برای بازگشت فوری به بازار نخواهند بود.

XS
SM
MD
LG