لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

«امضای ۱۰ تفاهمنامه و توافق» در سفر هیات ایرانی به روسیه


نمایشگاه ماکس- ۲۰۱۵
نمایشگاه ماکس- ۲۰۱۵

معاون رئیس‌ جمهور ایران در مسکو اعلام کرد که برای تهران همکاری با مسکو در اولویت است. در جریان این دیدار، ایران دربارهٔ ساخت مشترک سامانهٔ ماهواره‌ای با روسیه توافق کرد و نسبت به خرید هواپیماهای مسافربری روسی ابراز تمایل کرد. در عین حال هنوز مشخص نیست آیا طی این سفر قرارداد جدید اس-۳۰۰ که پیشتر از سوی دو کشور اعلام شده بود، امضا می‌شود یا نه.

هئیت مسئولان ایرانی به سرپرستی سورنا ستاری معاون علمی-فرهنگی رئیس‌جمهور ایران چهارشنبه، در سومین روز دیدار خود از مسکو، در نخستین نشست کمیسیون مشترک علمی و فناوری با روسیه با حضور دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر این کشور شرکت کردند. راگوزین سه‌شنبه هئیت ایرانی را در نمایشگاه بین‌المللی هوا-فضای ماکس-۲۰۱۵ که همان روز در حومهٔ مسکو دایر شد، همراهی، و بر اهمیت فراهم کردن بستر تعاملات بین ایران و روسیه تاکید کرد. ستاری نیز روابط با روسیه را دارای اولویت و اهمیت دانست.

او سه‌شنبه در مراسم افتتاحیهٔ این نمایشگاه از سوی ولادیمیر پوتین مورد استقبال قرار گرفت و با آندره فورسنکو مشاور علمی رئیس‌جمهور روسیه، دنیس مامونتوف وزیر صنایع و تجارت این کشور و ایگور کاماروف رئیس آژانس فضایی روسیه دربارهٔ راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه مذاکره کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، ایران و روسیه توافقی برای ساخت یک سامانهٔ ماهواره‌ای پردازش تصاویر و سنجش از راه دور برای ایران که مورد کاربرد جغرافی‌دانان و زمین‌شناسان است، امضا کردند. براساس این توافق این سامانه قرار است سه سال دیگر در مدار قرار گیرد.

سوخو سوپرجت ۱۰۰
سوخو سوپرجت ۱۰۰

ریانوستی همچنین به نقل از منابع خود نوشت که در حاشیهٔ نمایشگاه ماکس-۲۰۱۵، قرارداد خرید هواپیمای سوخو سوپرجت-۱۰۰ نیز بین روسیه و ایران امضا خواهد شد. اما گزارش‌های دیگر حاکی‌ است که این قرارداد احتمالاً در نشست کمیسیون بین دولتی که ماه آینده برگزار خواهد شد، امضا می‌شود. معاون رئیس‌جمهور ایران سوخو سوپرجت-۱۰۰ را از مدرن‌ترین هواپیماهای جهان توصیف کرد و گفت که شرکت‌های هواپیمایی ایران به آن توجه ویژه دارند.

این هواپیما نخستین جت مسافربری‌ است که پس از فروپاشی شوروی در روسیه تولید شده اما پس از این‌که سه سال پیش در جریان یک پرواز نمایشی دچار سانحه شد و ۴۵ سرنشینش که اغلبشان نمایندگان متقاضیان خرید این هواپیما بودند، جان خود را از دست دادند، صادرات این هواپیما با مشکل روبرو شد. در حال حاضر مهم‌ترین خریدار این هواپیما در خارج از روسیه مکزیک است که از ۱۲ فروند آن در خطوط هوایی خود استفاده می‌کند.

سرگئی دانیلوچکین تحلیلگر سیاسی در مسکو می‌گوید تثبیت جایگاه روسیه در ایران هدف فوری روسیه است:

«اگر روابط واشنگتن و تهران عادی شود، اصلاً مشخص نیست آیا مسکو بتواند در این معادله جا داشته باشد یا نه. طبعاً روسیه تمام ابزارهایی را که در دست دارد به کار گرفته تا پیش از این تحول، جایگاه خود در ایران را تثبیت کند. ابزار ما محدود اما کارآمد است: اتم و سلاح. نیروگاه‌ها و تسلیحات نیازمند نظارت و تعمیر دائم هستند و از این راه پیوند بین ما و ایران نیز دائم خواهد بود. اگر اکنون نجنبیم دیر می‌شود زیرا زمانی که عرصهٔ رقابت‌های تجاری در ایران تنگ می‌شود، شرایط بازی نیز تغییر خواهد کرد.»


ستاری معاون علمی و فرهنگی رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به مسکو از برنامهٔ امضای ده تفاهم و قرارداد اولیه بین تهران و مسکو خبر داد اما مشخص نکرد آیا در میان این اسناد، قرارداد جدید اس-۳۰۰ امضا می‌شود یا نه و در پاسخ به سئوالی در این رابطه گفت که اقدامات معمول دربارهٔ این سامانه‌ها بدون هیچ مشکلی بین تهران و مسکو ادامه دارد. سه‌شنبه دمیتری راگوزین معاون نخست‌وزیر روسیه به خبرنگاران گفت که در حاشیهٔ ماکس-۲۰۱۵ قرارداد تحویل این سامانه‌ها به ایران امضا نخواهد شد. این در حالی است که در روزهای گذشته منابع مختلف در روسیه و ایران بارها از امضای قرارداد جدید اس-۳۰۰ در همین هفته و تحویل این سامانه‌ها تا پایان سال جاری میلادی خبر داده‌اند.

سه‌شنبه پیتر کوک سخنگوی پنتاگون نسبت به توافق احتمالی اس-۳۰۰ ابراز نگرانی اما تاکید کرد که حتی در صورت استقرار این سامانه‌ها در ایران، آمریکا تمام گزینه‌ها از جمله گزینهٔ نظامی برای مقابله با ایران هسته‌ای را در دست خواهد داشت.

اسرائیل که همواره مخالف سرسخت دستیابی ایران به سامانه‌های اس-۳۰۰ بوده، امسال از شرکت در نمایشگاه هوافضای مسکو سرباز زد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG