لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

لاوروف: روسیه در مورد قرارداد اس-۳۰۰ نگران تحریم‌های آمریکا نیست


خبرگزاری روسی اینترفکس، روز چهارشنبه به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نوشت که مسکو در موضوع تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران، نگران تحریم‌های آمریکا نیست.

آقای لاوروف روز چهارشنبه ۲۹ مرداد، در سواستوپل به خبرنگاران گفته است که کشورش نگران تحریم‌های آمریکا نیست و تنها به تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود و تحریم‌ها تا جایی مایه نگرانی است که تصمیم شورای امنیت سازمان ملل باشد.

ایران و روسیه به تازگی قرارداد جدیدی را برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ تنظیم کرده‌اند که به گفته وزیر دفاع ایران قرار است هفته آینده به امضا برسد.

وزیر دفاع ایران همچنین بدون اشاره به زمان‌بندی دقیق تحویل این سامانه دفاعی به ایران گفته است که این سامانه «اندکی پس از امضای قرارداد» به ایران تحویل خواهد شد.

با این حال در شرایطی که روسیه مشمول تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده است، و ایران هم نیز دست‌کم برای چند سال با ممنوعیت‌های تسلیحاتی و محدودیت‌های موشکی دست به گریبان خواهد بود، تحویل این سامانه موشکی به ایران که در سال‌های اخیر بارها مشمول تأخیر و تجدید نظر شده همچنان محل پرسش است.

از جمله وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه نگرانی خود را در مورد فروش احتمالی سامانه اس-۳۰۰ به ایران اعلام کرده بود.

در این مورد اما خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک دیپلمات آمریکایی یادآور شد که تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه، ارتباطی به قرارداد احتمالی فروش اس-۳۰۰ به ایران ندارد و آمریکا احتمالاً در این مورد نگران اطباق آن با تحریم‌های موشکی‌اش علیه ایران خواهد بود.

این منبع دیپلماتیک که در گزارش اینترفکس اشاره‌ای به نام او نشده، تنها موضوعی که در خصوص قرارداد اس-۳۰۰ می‌تواند برای آمریکا محل سؤال باشد، در چارچوب تحریم‌های موشکی وضع شده علیه ایران است و چنین قرار بالقوه‌ای تخطی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نخواهد بود.

این منبع دیپلماتیک اضافه کرده که اگر روسیه به جای ایران، اس-۳۰۰ را در اختیار کشور دیگری قرارد دهد، احتمالاً برای آمریکا پرسش‌برانگیز نخواهد بود.

ايران و روسيه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن قرار شد مسکو در قبال دريافت حدود ۸۰۰ ميلون دلار چند پدافند ضد هوايی اس-۳۰۰ به تهران تحويل دهد.

اين پدافند ضد هوايی از قدرتمندترين پدافندهای جهان به شمار می‌رود که می‌تواند هواپيماها و موشک‌ها را هدف قرار دهد. روسیه در سال ۲۰۱۰ تحت فشار غرب تحويل اس-۳۰۰ به ايران را معلق کرد.

گرچه رئيس‌جمهور روسيه در فروردين امسال، اين ممنوعيت را لغو کرد؛ اقدامی که با واکنش تند اسرائيل و آمريکا و روبه‌رو شد.

XS
SM
MD
LG