لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

«چهار کشته» و چند زخمی در درگیری پژاک و سپاه در مرز ترکیه


فرماندار شهرستان خوی روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور از درگیری میان نیروهای گروه «پژاک» (حزب حیات آزاد کردستان) با نیروهای سپاه پاسداران در منطقه مرزی ایران و ترکیه خبر داد.

حسین سیوانی اصل به خبرگزاری ایرنا گفت در این درگیری که شامگاه دوشنبه رخ داده دو تن از نیروهای سپاه پاسداران کشته و دو تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته فرماندار خوی، در این درگیری هم‌چنین دو تن از اعضای پژاک کشته و پنج نفر از افراد پژاک زخمی شدند؛ خبرگزاری فارس نیز از «دستگیر شدن ۵ عضو پژاک» در پی این درگیری‌ها خبر می‌دهد.

بنا بر گزارش‌ها این درگیری در منطقه مرزی رازی و حوالی روستای بله‌سور شهرستان خوی رخ داده است.

مرز رازی در شهرستان خوی که مقابل مرز کاپی‌کوی ترکیه است از ۱۰ روز پیش تا کنون به علت ناامنی‌های موجود در شرق ترکیه و فعالیت‌های گروه پ‌کاکا، حزب کارگران کردستان ترکیه، در آن سوی مرز، از طرف ترکیه تعطیل شده‌است.

یک هفته پیش از این، روز دهم شهریور، منطقه ماکو در مرز ایران و ترکیه نیز شاهد درگیری‌هایی بود که محمد علی‌‌پور، نماینده ماکو در مجلس، آن را به عنوان حمله یک «گروه تروریستی» به یک پایگاه انتظامی توصیف کرده و گفت که این حمله «هیچ تلفات جانی » نداشته‌است.

گفته‌های آقای علی‌پور درحالی بیان شده است که وب‌سایت فرات‌نیوز، از سایت‌های نزدیک به گروه پژاک خبر داد که در حمله «یگان‌های مدافع شرق کردستان، ی.ر.ک» به یک پاسگاه مرزی در منطقه‌‌ای میان شهرستان ماکو و مرز ترکیه، «دو پاسدار» کشته شده‌اند.

این وب‌سایت به نقل از «یک منبع نزدیک» به گروه «ی.ر.ک» اعلام کرد که این حمله «در پاسخ به حملات نظامی» نیروهای جمهوری اسلامی و «اعدام زندانیان سیاسی کرد» به خصوص «بهروز آلخانی» انجام شده است.

بهروز آلخانی در مرداد ماه به همراه پنج تن دیگر و به اتهام همکاری با گروه «پژاک» اعدام شد.

در همین حال استان‌های غربی ایران در هفته‌های گذشته شاهد درگیری نیروهای امنیتی ایران با گروه پژاک بوده است.

بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه، روز دوشنبه، ۹ شهریور، از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای به گفته او «ضد انقلاب» در عملیات نیروهای سپاه پاسداران برای «پاکسازی» برخی از مناطق مرزی این استان خبر داد.

پیش از آن معاون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان خبر داده بود که پنج نفر از نیروهای بسیج شهرستان کامیاران در این استان، شامگاه سه‌‌شنبه ۲۰ مرداد، در «درگیری سختی» با نیروهای گروه پژاک کشته شده‌‌اند.

هشتم مردادماه نیز گزارش‌هایی درباره درگیری نیروهای سپاه پاسداران با نیروهای گروه پژاک در نزدیکی روستای «چم زرشک» از روستاهای «ثلاث و باباجانی» در استان کرمانشاه و کشته شدن تعدادی از نیروهای این گروه منتشر شده بود.

گروه حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، از سوی ایران، ترکیه و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.​

XS
SM
MD
LG