لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

دیپلمات‌ها: حضور بازرسان آژانس هنگام نمونه‌برداری ایرانی‌ها از پارچین


تصاویر ماهواره‌ای از پارچین؛ ظن آن می‌رود که در گذشته آزمایش‌هایی اتمی با ابعاد نظامی در این تاسیسات انجام شده است
تصاویر ماهواره‌ای از پارچین؛ ظن آن می‌رود که در گذشته آزمایش‌هایی اتمی با ابعاد نظامی در این تاسیسات انجام شده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی می‌گوید که در جریان نمونه‌برداری از مرکز نظامی پارچین، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همراه متخصصان ایرانی حضور خواهند داشت.

رویترز روز جمعه، ۲۰ شهریور، به نقل از دو دیپلمات غربی از «مصالحه» میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر نمونه‌برداری از مرکز پارچین گزارش داد.

به گفته این دیپلمات‌ها که نام آنها در گزارش رویترز قید نشده است، این مصالحه به گونه‌ای خواهد بود که «هم ایران حفظ آبرو کند و هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان یابد که بازرسی‌ها مطابق با ضوابط سفت و سخت آن نهاد خواهد بود».

کمتر از یک ماه قبل خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که به نسخه اصلی پیش‌نویس توافق میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بازرسان آژانس از ورود به سایت پارچین منع شده‌اند و تنها به شواهد و نمونه‌هایی دسترسی خواهند داشت که متخصصان ایرانی ارائه می‌کنند.

این گزارش شاهدی برای تایید این ادعای جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا شد که باراک اوباما در رابطه با مسئله حساس بازرسی‌ها تسلیم ایران شده است.

اما همان زمان نیز یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با رد چنین ادعایی آن را «تصویری نادرست» از توافق میان ایران و آژانس خواند. اگرچه آقای آمانو باز هم از بیان جزئیات توافقی که جمهوری‌‌خواهان آمریکا آن را «توافق جانبی محرمانه» میان ایران و آژانس می‌نامند، خودداری کرد.

اکنون گزارش خبرگزاری رویترز توضیح بیشتری از چگونگی نمونه‌برداری از سایت پارچین ارائه می‌دهد. این گزارش می‌گوید در حالی که متخصصان ایرانی نمونه‌برداری می‌کنند، بازرسان آژانس نیز حضور فیزیکی در صحنه دارند و می‌توانند به عملکرد آنها نظارت کامل داشته باشند.

به گفته دیپلمات‌های غربی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی مدیریت‌شده به این محل دارد که با ضوابط این نهاد مطابقت خواهد داشت و بنابراین جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند.

این دیپلمات‌ها در نهایت با انتقاد از رسانه‌ها گزارش آنها درباره نمونه‌برداری از پارچین را غیردقیق خوانده و گفتند که در این گزارش‌ها طوری وانمود شده که انگار خود ایران از خودش بازرسی می‌کند، در حالی که چنین نیست.

مرکز نظامی پارچین که در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب تهران واقع است یکی از موضوعات اصلی مورد مناقشه‌ میان ایران و قدرت‌های جهانی بود. غرب گمان می‌برد که ایران در این مرکز آژمایش‌هایی مرتبط با تولید سلاح هسته‌ای انجام داده، اما ایران این ادعا را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG