لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

درخواست کمیسیون برجام برای دیدار با آمانو در سفر او به تهران


در آستانه سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران، کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس خواستار آن است که آقای آمانو با حضور در یکی از نشست‌های این کمیسیون، در جریان «حساسیت‌ها و دغدغه‌های نمایندگان» قرار گیرد.

آن طور که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز دوشنبه در وین خبر داد، آقای آمانو قرار است در روزهای آینده به تهران سفر کند، و اکنون علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام، از درخواست مکتوب این کمیسیون از وزارت خارجه ایران برای دیدار با آقای آمانو خبر داده است.

خبر درخواست کمیسیون برجام برای دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۲۵ شهریور، به نقل از آقای زاکانی منتشر کرده است.

آقای زاکانی همچنین یادآور شده که ارائه گزارشی در مورد برجام از سوی آقای آمانو به کنگره آمریکا، «لازم است چنین کاری در ایران نیز صورت بگیرد».

در متن نامه ارسالی کمیسیون برجام به وزارت خارجه، به تمایل نمایندگان مجلس برای طرح مستقیم حساسیت خود «درباره نحوه عملکرد، بازرسی‌ها و مسئولیت‌های خطیر آژانس» با مدیرکل آژانس اشاره شده است.

در گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری خانه ملت، به این اشاره شده که پس از ابراز تمایل نمایندگان کمیسیون برجام به حضور آقای آمانو در این کمیسیون، سخنگوی دولت خواسته است که این درخواست به صورت کتبی اعلام شود «تا بررسی‌های لازم در این باره صورت گیرد».

آقای آمانو پیشتر در نیمه مرداد ماه امسال با حضور در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، به پرسش‌های سناتورهای آمریکایی در مورد توافق هسته‌ای ایران، پاسخ داد.

او در بيانيه‌ای که پس از اين نشست منتشر کرد، یادآور شد که در جلسه با سناتورهای آمريکايی از جمله «نقشه راه» برای حل‌وفصل مسائل گذشته در پرونده هسته‌ای ايران مورد بحث قرار گرفته است.

مديرکل آژانس در بيانيه‌اش افزوده که با پرسش‌های زيادی از سوی سناتورها از جمله درباره «نقشه راه»، روبه‌رو شده، اما پاسخش اين بوده است که «تعهدات قانونی‌اش ايجاب می‌کند که پادمان‌ها محرمانه بماند و اين يکی از عناصر اساسی رژيم پادمان‌های بين‌المللی است».

چند روز پیش از این نشست ایران به مدیرکل آژانس در مورد افشای توافق ایران و آژانس در نشست با سناتورهای آمریکایی هشدار داده بود.

با این حال پس از این نشست، رئيس کميته روابط خارجی سنای آمريکا اعلام کرد که سناتورهای آمريکایی نشست با يوکيو آمانو، را با «نگرانی‌های بزرگتر» درباره توافق اتمی ايران ترک کرده‌اند.

دعوت کمیسیون برجام از سران سه قوه

اما در رویدادی دیگر در ارتباط با نشست‌های کمیسیون برجام، علیرضا زاکانی، رئیس این کمیسیون، با ارسال نامه‌ای به رؤسای قوای مققنه، مجریه، و قضاییه، خواستار جلسه مشترک این کمیسیون با آنها برای «بهره‌مندی از نظرات كلان و راهبردی» آنها شده است.

کمیسیون برجام، تا کنون چندین بار از علی لاریجانی برای حضور در نشست‌های خود دعوت کرده، اما رئیس مجلس که از حامیان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، تا اینجا از حضور در کمیسیون برجان سر باز زده است.

صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی، نیز تا کنون موضع‌گیری‌هایی کلی در مورد توافق هسته‌ای داشته که ولی نکته اصلی در موضع‌گیری‌های او «مقابله با نفوذ آمریکا در کشور» است.

کمیسیون برجام، عصر سه‌شنبه میزبان وزیر اطلاعات و معاونانش بود و بر اساس گزارش سخنگوی این کمیسیون، محمود علوی در این نشست نسبت به «دو قطبی شدن فضای جامعه» هشدار داد.

در عین حال قرار بود روز چهارشنبه علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای، که دیدگاهی انتقادی نسبت به روایت سعید جلیلی در کمیسیون برجام دارد، میهمان کمیسیون باشد که او اعلام کرد در این کمیسیون حضور نخواهد یافت.

در میان غایبان نشست روز سه‌شنبه کمیسیون برجام نام علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیده می‌شود که دلیل غیبت آقای طیب‌نیا «سفر کاری» اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG