لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

صالحی: جان ۸۰ میلیون نفر را به خطر می‌اندازند تا بگویند شجاع هستند


علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به سخنان سعید جلیلی، مذاکره کننده اصلی هسته‌ای سابق ایران گفته است آن‌هایی که می‌گویند حق غنی‌سازی را برای ایران گرفتند باید سند آن را ارائه دهند.

علی اکبر صالحی این اظهارات را روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور در کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای (برجام) در مجلس بیان کرده است.

سعید جلیلی که مخالف توافق هسته‌ای وین است، یک روز قبل از‌ آن در همین کمیسیون حاضر شده و گفته بود که در توافق ایران و شش قدرت جهانی، از ۱۰۰ حق مسلم ایران صرفنظر شده و افزوده بود که گروه ۵+۱ در زمان او حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته بود.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون بررسی برجام، به خبرگزاری خانه ملت گفته است که آقای صالحی در نشست این کمیسیون تاکید کرده که آمریکایی‌ها تا زمان مذاکرات مسقط حق غنی‌سازی ایران را هرگز به رسمیت نشناخته بودند.

علی اکبر صالحی در سال ۸۸ پس از انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و در سال ۸۹ وزیر خارجه شد. او با روی کار آمدن حسن روحانی در مرداد سال ۹۲ از وزات خارجه برکنار و بار دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی شد.

بازتاب سخنان صالحی در شماره روز شنبه روزنامه شرق
بازتاب سخنان صالحی در شماره روز شنبه روزنامه شرق

وی در ادامه سخنانش در کمیسیون ویژه مجلس گفت وقتی که به وزارت خارجه رفت، با توجه به روابط خوب عمان و ایران، سلطان قابوس پیشنهاد وساطت بین ایران و آمریکا را داد و وزارت خارجه هم در یادداشتی به آمریکایی‌ها گفت در صورتی که حاضر به پذیرش حق هسته‌ای ایران و لغو تحریم و غیره باشند ایران حاضر به مذاکره است و این موضوع از اواسط سال ۹۰ با اطلاع مقام‌های ارشد نظام شروع شد و بالاخره اولین جلسه، بهار ۹۱ در مسقط بر گزار شد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود که در نشست دوم در اسفند همان سال آمریکایی‌ها گفتند که آماده‌اند حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند. بعد از آن بود که دولت جدید آمد و مذاکرات را پیگیری کرد.

آقای صالحی تاکید کرده است: «اصلا در آلماتی و استانبول غنی‌سازی را نپذیرفتند. اگر می‌گویند۱+۵ غنی‌سازی را به رسمیت شناخته‌اند، سند بیاورند. تنها چیزی که ۱+۵ گفتند این بود که حق صلح آمیز بودن هسته‌ای شما را به رسمیت می‌شناسیم».

در همین حال، روزنامه‌های «اعتماد»، «آفتاب یزد» و «شرق» در شماره روز شنبه ۲۱ شهریور خود بخش‌های دیگری از سخنان آقای صالحی را در کمیسیون ویژه مجلس منتشر کرده‌اند که در آن گفته است: «ممکن است فرد شجاعی پیدا شود که برود قلب راکتور اراک را سرجایش بگذارد و با زن و بچه‌اش برود آنجا زندگی کند، آخر که چی؟ مگر شجاعت به این مسائل است، می‌خواهند هشتاد میلیون نفر را به خاطر اینکه بگویند شجاع هستند، به خطر بیاندازند. مسائل ایمنی در هسته‌ای با ایمنی در ایران خودرو فرق دارد. اگر در ایران خودرو اتفاقی بیافتد همان شعاع خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما اتفاق‌هایی مثل چرنوبیل را دیده‌اید...»

سعید جلیلی در سال ۸۶ پس از استعفای علی لاریجانی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، از سوی محمود احمدی‌نژاد جایگزین او شد و تا سال ۹۲ در این سمت باقی ماند و برای شش سال ریاست هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران را نیز بر عهده داشت.

حمید بعیدی نژاد از اعضای تیم هسته‌ای ایران با اشاره به سال‌ها مذاکره در دوره سعید جلیلی، گفته است که او حتی نتوانست به مرحله مذاکره با قدرت‌های جهانی برسد.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوره حسن روحانی، هم روز ۱۵ شهریور در کمیسیون ویژه مجلس بر همین نکته تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای عراقچی گفت: «بحث حق غنی‌سازی هیچ‌گاه در ۱+۵ به رسمیت شناخته نشد و گفته نشد. اصلاً موافقت با ادامه غنی‌سازی اولین بار در مذاکرات عمان شکل گرفت. البته چه آمریکایی‌ها و چه ۱+۵ حق بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را همیشه قائل بودند و همیشه هم گفته بودند»

XS
SM
MD
LG