لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

شکست طرح تازه جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا در مورد توافق ایران


نمایی از کنگره آمریکا
نمایی از کنگره آمریکا

طرح جدید اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا برای مشروط کردن توافق هسته‌ای ایران «به رسمیت شناختن اسرائیل» و «آزادی زندانیان آمریکایی» روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر در صحن علنی سنا مطرح شد، اما اقلیت طرفدار این توافق توانست در اقدامی «آیین‌نامه‌ای» مانع رأی‌گیری دراین باره شود.

دراین رای گیری ۵۳ سناتور به این متمم رای مثبت دادند در مقابل ۴۵ سناتور رای مخالف دادند.

طرفداران توافق هسته‌ای ایران در سنای آمریکا بار دیگر با استفاده از این اقدام «آیین‌نامه‌ای» مانع رأی‌گیری بر سر کفایت مذاکرات در این خصوص شدند.

اگر اعضای اکثریت جمهوری‌خواه سنا می‌توانستند در رأی‌گیری ۶۰ رأی موافق جلب کنند، کفایت مذاکرات بر سر این متمم اعلام می‌شد و سنا می‌توانست به رأی‌گیری در مورد آن بپردازد.

اقدام اقلیت طرفدار توافق هسته‌ای در سنای آمریکا باعث شد تا تلاش‌های جمهوریخواهان برای رد این توافق بار دیگر نتیجه‌ای در بر نداشته باشد.

پیشتر گزارش‌ها حاکی بود که میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، این طرح را برای رأی‌گیری به سنا عرضه کرد که در آن شرط موافقت با توافق اتمی، به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی تهران و همچنین آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تعیین شده بود.

پس از رد این متمم، هری رید، رهبر اقلیت دمکرات در سنای آمریکا، رای گیری در خصوص این متمم را «تلف کردن وقت» سنا توصیف کرد.

در هفته‌های گذشته اقلیت دموکرات و مستقل حامی توافق ایران در سنای آمریکا، برای دوبار موفق شدند از رأی سنا به کفایت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ممانعت کنند تا راه برای به رأی گذاشتن مصوبه سنا برای مخالف با این توافق همچنان ناهموار باشد.

باب منندز، سناتور دمکرات، که از مخالفان اصلی توافق هسته ای با ایران است نیز به این متمم رای مخالف داد.

گزارش‌ها حاکی است که چاک شومر ، سناتور دمکرات از ایالت نیویورک، که پیش‌تر مخالفت خود را با اصل توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرده‌ بود، نیز به این متمم رای مخالف داد.

امروز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر ضرب‌الاجل نهایی سنا برای رای در خصوص توافق هسته‌ای با ایران است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۲۰ شهریور ماه در در اقدامی نمادین طرح تأیید توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی (برجام) را با ۲۶۹ رای مخالف در مقابل ۱۶۲ رای موافق، رد کرد.

اما با توجه به اقدامات اقلیت طرفدار توافق در سنای آمریکا در جلوگیری رای گیری در این باره، رد این توافق در مجلس نمایندگان مانع اجرای این توافق توسط دولت باراک اوباما نخواهد شد.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG