لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

نتانیاهو و پوتین درباره «افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه» مذاکره کردند


ولادیمیر پوتین (راست) به نتانیاهو گفته که ارتش سوریه قدرت ایجاد جبهه جدیدی علیه اسرائیل ندارد.
ولادیمیر پوتین (راست) به نتانیاهو گفته که ارتش سوریه قدرت ایجاد جبهه جدیدی علیه اسرائیل ندارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۳۰ شهریور با سفر به مسکو، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نتانیاهو در این دیدار، «افزایش مداخلات و حضور نظامی روسیه در سوریه» را در صدر مذاکرات با پوتین مطرح کرده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند که «هماهنگی میان اسرائیل و روسیه در ارتباط با سوریه» مورد بحث قرار گرفته است.

نتانیاهو در آغاز این دیدار به خبرنگاران گفت: «اهمیت داشت که سوء تفاهمی میان اسرائیل و روسیه وجود نداشته باشد».

نخست وزیر اسرائیل این را نیز افزود که برای هر دو کشور، «ثبات خاورمیانه» اهمیت زیادی دارد اما وضع امنیتی در مرزهای شمالی اسرائیل «پیچیده‌تر» می‌شود.

نتانیاهو گفته است که «ایران و سوریه در سال‌های اخیر با حرارت بیشتری سازمان افراطی اسلامی حزب‌الله را به سلاح مجهز می‌کنند، که در طول سال‌ها، هزاران راکت به سوی شهرهای ما شلیک کرده است».

نخست وزیر اسرائیل افزوده است: «همزمان با وخیم شدن اوضاع امنیتی، ایران نیز با همکاری ارتش سوریه می‌کوشد یک جبهه تازه تروریستی علیه ما باز کند».

به گفته نتانیاهو، کشورش در «سرکوب تلاش‌ها برای انتقال کاروان‌های سلاح در منطقه تردیدی نخواهد کرد و مانع از ایجاد جبهه‌های ترور و برنامه‌های تروریستی از بلندی‌های جولان علیه اسرائیل» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو افزوده است: «همکاری ایرانی- روسی در سوریه، نقش تهران را در منطقه و بویژه در سوریه تقویت می‌کند».

رییس جمهوری روسیه در این دیدار گفته است، «مسکو به حملاتی که متوجه مرزهای اسرائیل شده است، آگاهی دارد ولی در شرایط کنونی منطقه، ارتش سوریه قدرت ایجاد جبهه جدیدی (علیه اسرائیل) ندارد».

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای پوتین این را نیز گفته است، «هدف اصلی روسیه، دفاع از کشور سوریه است اما مسکو نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کند و نسبت به گفت‌و‌گو در باره جزییات این موضوع‌ها تفاهم دارد».

رییس جمهوری روسیه به نتانیاهو گفته است، سوریه در صدد گشایش «جبهه تازه‌ای» در ارتفاعات جولان علیه اسرائیل نیست و اقدامات ارتش بشار اسد برای حفظ نظام این کشور است.

پیش از آنکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، کمک‌های نظامی اخیر کشورش به سوریه را تایید کند، ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود، کشورش اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه روسیه شماری از نیروهای خود را در پایگاه طرطوس در استان لاذقیه سوریه مستقر کرده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که ولادیمیر پوتین در دیدار با بنیامین نتانیاهو به او گفته است، این واقعیت را از یاد نمی‌برد که صد‌ها هزار نفر از شهروندان روسیه در سال‌های گذشته به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند، و این امر، «اثراتی بر روابط دو کشور دارد».

پوتین گفته است، روسیه برای زندگی گروه بسیار بزرگی از ساکنان اسرائیل که شهروند روسیه بوده‌اند، اهمیت قائل است و «همه اقدامات روسیه در منطقه، مسئولانه خواهد بود».

ژنرال گادی آیزنکوت، رییس جدید ستاد کل ارتش اسرائیل و ژنرال هرتصی لوی، فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش این کشور و یوسی کهن، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، نیز نتانیاهو را در ملاقات او با رییس جمهوری روسیه همراهی کردند.

رسانه‌های اسرائیل و سی‌ان‌ان، حضور این مهره‌های ارشد اطلاعاتی و نظامی اسرائیلی در دیدار نخست وزیر این کشور با رهبر یک کشور خارجی را «غیر عادی» توصیف کرده‌اند.

آخرین بار که نتانیاهو با پوتین دیدار کرده بود، پاییز سال ۲۰۱۳ بود که پس از آن، گزارش‌هایی رسانه‌ای منتشر شد که تاکید داشت، اسرائیل به اوکراین در نبرد با روسیه کمک کرده است.

اما رسانه‌های روسیه تابستان گذشته خبر دادند که اسرائیل با فشار روسیه معاملات نظامی با ارتش اوکراین را لغو کرده و در برابر، قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری را برای فروش پهپادهای پیشرفته به ارتش روسیه امضاء کرده است.

در پی دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق اتمی که اسرائیل قویاً از آن ناخشنود است، این نخستین دیدار میان نخست وزیر اسرائیل با رییس جمهوری روسیه بود.

اسرائیل توافق اتمی ایران را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» می‌داند و نخست وزیر این کشور گفته است، برای جلوگیری از اجرایی کردن آن به تلاش ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG