لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

وزیر خارجه امارات: ایران باید از دخالت در امور عربی دست بردارد


قرقاش می‌گوید «این تهران است که از آن خواسته شده تا دست از ارسال سلاح، ایجاد آشوب و بی‌ثباتی بردارد»
قرقاش می‌گوید «این تهران است که از آن خواسته شده تا دست از ارسال سلاح، ایجاد آشوب و بی‌ثباتی بردارد»

در تازه‌ترین دور از انتقادهای متقابل، وزیر خارجه امارات متحده عربی، در واکنش به گفته‌های اخیر معاون وزیر خارجه ایران، تهران را به افزایش کشمکش‌ها در یمن متهم کرده و می‌گوید تهران باید از دخالت در امور [کشورهای] عربی دست بردارد.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی، در حساب کاربری خود در توئیتر، با اشاره به یمن می‌گوید «این تهران است که از آن خواسته شده تا دست از ارسال سلاح، ایجاد آشوب و بی‌ثباتی بردارد».

این گفته‌ها در پی سخنان تازه حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، بیان شده است.

آقای امیرعبداللهیان، ۲۹ شهریور ماه، به خبرگزاری فارس گفته بود «امارات به جای ارسال سلاح به یمن، دارو و غذا برای مردم مظلوم یمن ارسال کند و به جای تقویت رویکرد نظامی، به تحقق تقویت روند سیاسی در یمن و منطقه کمک کند.»

ساعاتی بعد آقای قرقاش چند پست مختلف در ارتباط با ایران در حساب کاربری خود منتشر کرد.

او در توئیتر خود نوشته است آن کشور، عربستان سعودی و همسایگان یمن «در پی جنگی که حوثی‌های متحد با ایران ایجاد کرده‌اند، از هر طریق ممکن به یمن، غذا و مایحتاج دارویی و پزشکی ارسال می‌کنند».

ایران دخالت در امور یمن را رد می‌کند، اما مقام‌های ایران حمایت خود از حوثی‌های یمن را پنهان نمی‌کنند.

قرقاش در عین حال ایران را متهم کرده است که با وجود «نقشی که در بحران سوریه دارد»، اما هیچ پناهجویی از آن کشور دریافت نکرده است.

ایران دخالت در امور سوریه را نیز رد می‌کند، هر چند تهران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود.

عمده کشورهای عربی سرسختانه مخالف رئیس‌جمهوری سوریه هستند و از برخی گروه‌های مخالف او حمایت می‌کنند.

در عین حال کشورهای عربی پیرامون خلیج فارس خود با انتقادهایی از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو هستند، که با وجود بحران گسترده ناشی از آوارگی پناهجویان سوری، هیچ شماری از آنها را در خاک خود اسکان نداده‌اند.

ندیم حوری، معاون امور خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیدبان حقوق بشر، در آغاز ماه سپتامبر، در توئیتر خود نوشته بود «شرم‌آور است» که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پناهجوی سوری نمی‌پذیرند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پیشتر گزارش داده بود، که امارات متحده عربی گفته است ۵۳۰ میلیون دلار برای کمک به پناهجویان به سازمان‌ ملل پرداخته است.

روابط تهران و بسیاری کشورهای عربی هم‌جوار ایران، با تنش‌های مختلفی همراه بوده که در پی جنگ داخلی سوریه و بحران یمن، ابعاد تازه‌ای نیز به خود گرفته است.

XS
SM
MD
LG