لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

وزیران کشور اتحادیه اروپا با توزیع پناهجویان در میان اعضا موافقت کردند


با وجود مخالفت شماری از اعضای اتحادیه اروپا، وزیران کشور ۲۸ عضو این اتحادیه روز سه‌شنبه ۳۱ شهریور در نشست اضطراری خود در بروکسل، بر سر توزیع و سهیه‌بندی پناهجویان و مهاجران میان اعضا، با اکثریت آرا به توافق رسیدند.

اگرچه در طرح به تصویب رسیده، حرفی از تعیین سهمیه‌های «اجباری» زده نشده اما جمهوری‌های چک،مجارستان، رومانی و اسلوواکی به شدت با آن مخالفت کردند و فنلاند به آن رأی ممتنع داد.

لهستان هم گفته است که مخالفتی با سهیه‌بندی ندارد اما اجباری بودن آن را نمی‌پذیرد.

وزیر کشور لوکزامبورگ، که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفته است که موافقت با توزیع ۱۲۰ هزار پناهجو و مهاجر در میان اعضا، در مرحله اول، به خاطر کمک به یونان و ایتالیاست که با ورود هزاران مهاجر مواجه بوده‌اند.

وی همچنین گفت که این طرح به سایر کشورهای عضو نیز بعداً کمک خواهد کرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هم با استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا، آن را «اولین گام مهم در واکنش متحد اروپا برای مدیریت بحران پناهجویان» خواند.

ملیسا فلمینگ، سخنگوی این کمیساریا خواستار اقدام بی‌درنگ برای ایجاد یا توسعه امکانات پذیرایی از پناهجویان و مهاجرانی که به یونان و ایتالیا وارد می‌شوند و ثبت نام آنژها برای توزیع در سایر کشورهای اتحادیه اروپا شد.

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده که با توافق روز سه‌شنبه در مورد سهمیه‌بندی ۱۲۰ هزار نفر، و ۴۰ هزار تنی که قبلاً در مورد آنها توافق شده بود، اکنون اروپا با بیشترین شمار مهاجران و پناهجویان از بعد از جنگ جهانی دوم روبه‌رو است.

بیش از نیم میلیون مهاجر و پناهجو، عمدتاً از سوریه، عراق و افغانستان و شماری هم از ایران، همچنین تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی طی سال جاری میلادی وارد اروپا شده‌اند.

در همین حال، فشار هزاران پناهجو و مهاجری که خود را پس از بسته شدن مرز مجارستان، از صربستان به کرواسی رسانده‌اند، روابط این دو کشور را تیره کرده است.

نخست‌وزیر کرواسی روز سه‌شنبه از صربستان خواست تا این افراد را بار دیگر به مجارستان و رومانی هدایت کند تا از فشار بر کرواسی کاسته شود.

زوران میلانویچ، نخست‌وزیر کرواسی، صربستان را تلویحاً متهم کرد که به عمد می‌خواهد برای کرواسی مشکل ایجاد کند و افزود که کشورش هنوز پناهجویان و مهاجران را می‌پذیرد تا از آنجا به شمال اروپا بروند، اما «ما احمق نیستیم و می‌دانیم که چرا صربستان همه آنها را بسوی ما سرازیر می‌کند».

کرواسی به تلافی، از روز دوشنبه تنها گذرگاه باز مرزی با صربستان را بر روی عبور و مرور خودروها بسته است.

صربستان، کرواسی، بوسنی و مقدونیه، سابقاً جمهوری یوگسلاوی را تشکیل می‌دادند. صربستان عضو اتحادیه اروپا نیست اما کرواسی از اعضای اتحادیه اروپایی‌است.

همزمان، نخست‌وزیر صربستان روز سه‌شنبه به کرواسی تا نیمه‌شب چهارشنبه مهلت داد تا گذرگاه مرزی را باز کند. او افزود که به گفت‌وگو با دولت کرواسی ادامه می‌دهد اما اگر مرز باز نشود، یک رشته تدابیر اقتصادی، سیاسی و حقوقی را بر ضد این کشور به اجرا خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG