لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۶

هشدار خامنه‌ای به عربستان: عکس‌العمل ما خشن و سخت خواهد بود


آیت‌الله علی خامنه‌ای در مراسم اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای در مراسم اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه هشتم مهرماه در واکنشی تند به حادثه منا در عربستان، تهدید کرد که اگر قرار باشد ایران عکس‌العملی نشان دهد، این عکس‌العمل خشن و سخت خواهد بود.‌

حادثه منا چنان‌چه ریاض اعلام کرده به مرگ حدود ۸۰۰ زائر در شهر مکه منجر شده که دست‌کم ۲۳۹ نفر از این قربانیان ایرانی هستند. ۲۴۱ زائر ایرانی نیز همچنان مفقود هستند که مقامات ایران این آمار را شاهدی برای بیشتر بودن تعداد قربانیان حادثه تا حدود هزار و پانصد نفر می‌دانند.

آقای خامنه‌ای که پیش از این خواستار آن شده بود حکومت عربستان سعودی مسئولیت این حادثه را برعهده بگیرد، روز چهارشنبه در مراسم اعطای سردوشی به دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، بار دیگر ریاض را به قصور در انجام مسئولیت‌های خود در قبال قربانیان حادثه منا و انتقال اجساد آنان به ایران متهم کرد و گفت: «مسئولان عربستان به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند و مواردی هم عکس آن عمل می‌کنند و موذی‌گری می‌کنند.»

مسئله انتقال پیکر قربانیان مناسک حج امسال به ایران، یکی از عوامل تشدید تنش‌ها میان تهران و ریاض است. پیش از این گزارش‌هایی درباره تصمیم ریاض مبنی بر دفن این قربانیان در خاک عربستان منتشر شده بود که دولت ایران به آن واکنش منفی نشان داد.

در عین حال نام برخی چهره‌های منسوب به حکومت ایران در میان مفقودان دیده می‌شود از جمله غنضفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان و علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر مطالعات راهبردی سپاه که مقامات جمهوری اسلامی نسبت به سرنوشت آنان حساسیت ویژه‌ای دارند.

هشدار خامنه‌ای به عربستان: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی‌ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذی عکس العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.»

آیت‌الله خامنه‌ای با هشدار به عربستان درباره این مسئله اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی‌ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذی عکس‌العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.»

پیش از این دولت ایران با نام بردن از عربستان به عنوان «کشور متخاصم» اعلام کرده بود که ایران از این کشور شکایت می‌کند. ریاض اما در نقطه مقابل، تهران را متهم می‌کند که دنبال استفاده سیاسی از حادثه منا است. این میان برخی مقامات ایران از جمله دادستان کل کشور بحث «عمدی بودن» حادثه را مطرح کرده‌اند. اما آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید که ایران فعلا در این مورد قضاوت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: «ما فعلاً درباره علت این حادثه، قضاوت پیش از موعد نمی‌کنیم اما معتقدیم دولت عربستان به وظایف خود در قبال مجروحان حادثه منا عمل نکرده است و آنان را با حالتی مستأصل و تشنه رها کرد.»

آقای خامنه‌ای در نهایت خواستار تشکیل یک «کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی از جمله ایران» برای بررسی ابعاد حادثه شد. این در حالی است که ریاض درخواست تهران برای ملاقات میان وزرای خارجه دو کشور به همین منظور را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG