لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

سخنگوی دولت روحانی: ایران به دلیل حادثه منا از عربستان شکایت می‌کند


محمدباقر نوبخت از عربستان به عنوان یک کشور متخاصم نام برده است.
محمدباقر نوبخت از عربستان به عنوان یک کشور متخاصم نام برده است.

سخنگوی دولت ایران در واکنش به گفته‌های وزیر خارجه عربستان مبنی بر «سوء استفاده سیاسی» تهران از حادثه «رمی جمرات»، از عربستان به عنوان «کشور متخاصم» و «سرسپرده آمریکا» نام برد و گفت که ایران از این کشور «شکایت» خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد باقر نوبخت روز سه‌شنبه هفتم مهر با تاکید بر اینکه ایران از همه «ابزارهای رسمی و غیر رسمی» برای استیفای حقوق حجاج خود استفاده خواهد کرد گفت که «ما همچنین حتما از دولت عربستان شکایت می‌کنیم».

وی اشاره نکرده است که ایران قرار است از عربستان به چه مرجعی شکایت کند.

سخنگوی دولت ایران اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان را «سخیف، پوچ و فرافکنی» دانشته و گفت: «ما باید بپذیریم که از یک کشور متخاصم صحبت می‌کنیم».

نوبخت اضافه کرد: «عربستان سرسپرده آمریکاست، اما اوباما گفته که عربستان ضد دمکراسی است. آن‌ها باید به جای توهین، پاسخگو باشند».

گفته‌های سخنگوی دولت ایران در حالی است که پیش از این برخی حقوقدانان از جمله صالح نیکبخت، وکیل دادگستری، اعلام کرده‌اند که در قوانین ایران، تعریفی از دولت متخاصم ارائه نشده اما در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو که مجلس ایران هم آن را تصویب کرده است، دولت یا دولت‌های متخاصم، دولت‌هایی هستند که بالفعل، در حالت جنگ با کشور مقابل خود هستند، یا اینکه در حالت جنگ بوده‌اند و اکنون بدون اینکه قرارداد صلح دائم امضاء کنند بین آنها آتش بس برقرار شده است.

بر اساس آخرین گزارش منابع خبری ایران در روز سه‌شنبه، تاکنون مرگ ۲۲۸ زائر و مفقود شدن ۲۲۶ نفر دیگر در حادثه منا قطعی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، علت حادثه «رمی جمرات» در روز دوم مهر را «سوء مدیریت» دولت عربستان دانسته‌اند و این دولت را متهم می‌کنند که با سازمان حج زیارت ایران برای شناسایی کشته شدگان و پیگیری وضعیت مفقودان حادثه منا «همکاری نمی‌کند».

در واکنش به این گفته‌ها، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز شنبه در نیویورک، ایران را «به سوء استفاده سیاسی» از این حادثه متهم کرده و گفته بود که بهتر است ایرانی‌ها منتظر روشن شدن نتایج تحقیقات باشند.

وی روز سه‌شنبه نیز در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه گفت: «ایرانی‌ها باید آخرین کسانی باشند که از مدیریت مراسم حج انتقاد کنند زیرا آن‌ها بار‌ها تلاش کردند که مراسم را به هم بزنند و از آن بهره برداری سیاسی کنند».

سخنگوی دولت ایران در واکنش به سخنان وزیر خارجه عربستان همچنین گفت که دولت عربستان «حرفی برای گفتن ندارد به همین دلیل وزیر خارجه این کشور خود را مخفی می‌کند و با وزیر امور خارجه ما صحبت نمی‌کند».

علی جنتی وزیر ارشاد ایران روز شنبه گفته بود که وزیر خارجه عربستان درخواست ملاقات همتای ایرانی‌اش را برای پیگیری مسائل مربوط به «حادثه» منا نپذیرفته است.

آقای ظریف نیز ضمن تایید گفته‌های آقای جنتی خبر داده که در ملاقات کوتاهی از امیر کویت «خواهش» کرده است تا او «مداخله» کند و «با مداخله وی و صحبت وی با پادشاه عربستان مقداری شرایط بهتر شده است».

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز که سفر خود به نیویورک را به دلیل حادثه «رمی جمرات» نیمه کاره گذاشته است، روز سه‌شنبه پس از بازگشت به تهران، دولت عربستان را به «بی‌مبالاتی و عدم کارایی» متهم کرد و گفت که از نظر ایران این حادثه «عادی و معمولی نیست».

آقای روحانی با انتقاد از گزارش رسانه‌های عربستان سعودی از این حادثه افزود: «برخی رسانه‌های عربستان به جای اینکه فیلم‌هایی را که وجود دارد پخش کنند برای مردم انیمیشن درست کرده و پخش می‌کنند که توهین به ملل اسلامی است».

برخی از شبکه‌های تلویزیونی نزدیک به عربستان سعودی در روزهای گذشته انیمیشن‌هایی از مدل‌سازی حادثه «رمی جمرات» در منا پخش کرده و گفته‌اند که علت این حادثه نحوه حرکت زائران ایرانی بوده است.

XS
SM
MD
LG