لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

علی جنتی: وزیر خارجه عربستان ملاقات با ظریف را نپذیرفته است


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که درنیویورک است و مسائل مربوط به «حادثه» منا را پیگیری می‌کند، درخواست ملاقات با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان را کرده، اما او نپذیرفته است.

وزیران خارجه ایران و عربستان برای شرکت در هفتادمین نشست همگانی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برند.

مقام‌های جمهوری اسلامی، علت حادثه منا را «سوء مدیریت» دولت عربستان دانسته‌اند.

در واکنش، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان هم روز شنبه در نیویورک، ایران را «به سوء استفاده سیاسی» ازاین حادثه متهم کرد و گفت که بهتر است ایرانی‌ها منتظر روشن شدن نتایج تحقیقات باشند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هم که در نیویورک به سر می‌برد، روز شنبه در دیدارش با‌ بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، از او خواسته بود تا «وظایف قانونی و انسانی عربستان را متذکر شود».

علی جنتی، وزیر ارشاد، روز یکشنبه، ۵ مهر، همراه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و حسین امیر عبداللهیان، از معاونان وزارت خارجه، برای توضیحاتی درباره اقداماتشان پس از حادثه منا در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شده بودند.

به گزارش خبرگزاری مجلس، «خانه ملت»، علی جنتی که به عنوان سرپرست هیئت ایرانی مسئول پیگیری وضعیت زائران حادثه دیده، تعیین شده، گفته است عربستان همچنان برای هیئت ایرانی ویزا صادر نکرده و به نظر می‌رسد که «عمدا» این کار را می‌کند.

او اضافه کرده که با این حال، ظاهرا تنها با ورود حسن هاشمی، وزیربهداشت ایران موافقت شده است. علی جنتی تاکید کرده که معاونت‌های وزارت خارجه و ریاست جمهوری نیز درحال پیگیری قضایی این حادثه هستند.

عوض حیدرپور، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته است براساس توضیحاتی که در جلسه یکشنبه داده شده، ‌ازدحام، گرمی هوا و محصور کردن همه مسیر‌ها به یک معبر که ناشی از «بی‌تدبیری و نبود مدیریت در مجموعه سعودی» بوده، منجر به حادثه شده است.

در همین حال، اصولگرایان منتقد دولت حسن روحانی در ادامه واکنش‌هایشان به این حادثه، از بازنگشتن حسن روحانی از نیویورک به تهران به شدت انتقاد کرده‌اند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با انتقاد شدید از بازنگشتن حسن روحانی و محمد جواد ظریف، آن را «توهین به مردم» دانست.

خبرگزاری فارس روز شنبه هم نامه «کانون بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس» را منتشرکرده بود که در آن ضمن حمله شدید به دولت عربستان، از حسن روحانی خواسته بودند ادامه سفر خود را در نیویورک به وزیر خارجه محول کند و با برگشتن به تهران «اذهان جهانیان را بر اقدام خود متمرکز» و «روند خطیر تأمین حقوق شهروندان وطن را شخصاً در تهران مدیریت کند.»

حسن روحانی از جمله سخنرانان روز دوشنبه آینده نشست سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای روحانی در مصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه سی‌ان‌ان، درباره حادثه منا گفت «ظاهرا عربستان همه فکر و ذکرش را برای حمله و کشتار مردم یمن گذاشته و توجهی به امنیت داخلی خودش ندارد؛ اما ایران حقوق زائرانش را پیگیری می‌کند و عربستان باید از نظر حقوقی و سیاسی پاسخگو باشد.»

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در پی حادثه منا، در یک برنامه زنده تلویزیونی وعده داد که تحقیقاتی «سریع» در مورد آن انجام شود.

XS
SM
MD
LG