لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

روحانی: سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی عربستان را درباره حادثه منا متذکر شود


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، شنبه با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، شنبه با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، شنبه چهارم مهرماه در دیدار‌ با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواست «وظایف قانونی و انسانی» دولت عربستان را در خصوص «حادثه منا» متذکر شود.

روز پنجشنبه دوم مهر در جریان اجرای بخشی از مناسک حج در «منا» صد‌ها زائر از ملیت‌های مختلف زیر دست‌وپا کشته شدند. عربستان سعودی تاکنون شماری تلفات این حادثه را ۷۶۹ کشته و ۹۳۴ نفر زخمی اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در دیدار با دبیر کل سازمان ملل گفته است: «متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است که دبیر کل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.»

در همین زمینه، عصر شنبه کاردار عربستان سعودی در تهران باردیگر به وزارت امور خارجه ایران احضار شده است.

به گزارش ایرنا، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه ایران در ملاقات با کاردار عربستان با اشاره به میزان بالای تلفات جانی حادثه منا گفته است: «عربستان باید مسوولانه عمل کرده و در همکاری جدی با مسوولان حجاج کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، در زمینه کاهش التیام این فاجعه انسانی اهتمام کند.»

این مقام وزارت امور خارجه ایران در این دیدار با اشاره به تعداد بالای مفقودین، کشته شدگان و مجروحین حادثه منا از کشورهای مختلف از جمله ایران خواستار توجه فوری و موثر مقامات و مسوولان سعودی به موضوع شد

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور روز شنبه در تلویزیون ایران کشته و زخمی شدن صدها تن از زائران را «جنایت» توصیف کرد و علت آن را«بی کفایتی مسئولان عربستان» دانست و گفت که جمهوری اسلامی موضوع را به «دادگاه هاو محافل بین المللی ارجاع» خواهد داد.

آخرین آمار کشته و مجروحان زائران ایرانی را سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران عصر شنبه اعلام کرد. آقای اوحدی گفت، تاکنون ۱۳۶ زائر فوت کرده و ۹۹ مجروح و بستری در بیمارستان هستند و پس از یافتن تعدادی از مفقود شدگان در میان زخمی ها، شمار ناپدیدشدگان به ۳۲۵ نفر کاهش یافته است.

در همین حال، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز شنبه در نشست خبری جلسه ستاد ویژه پیگیری «حادثه منا» گفت، این ستاد مصوباتی را داشته و مسائلی چون انتقال اجساد حجاج و تعیین وضعیت مفقودین، سرکشی به خانواده های آن ها و هماهنگی دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی را برای استقبال از پیکرهای قربانیان بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای رحمانی فضلی‌ ادامه داد که «سیاست‌های تبلیغی و رسانه‌یی را نیز بررسی کردیم تا رسانه‌ها این حادثه را به صورت واقعی انعکاس دهند.

او افزود: «دولت عربستان حتما باید پاسخگو باشد. آن چه که مسلم است ضعف دولت عربستان در اداره فضای حج بوده است ... و دولت ایران هم به جدیت به دنبال این پرونده است تا پیگیری های حقوقی انجام شود.»

وزیر کشور ایران همچنین گفت: هیچ مجوزی برای تجمع در مقابل سفارت عربستان در تهران نداشتیم و تجمع روز جمعه هم «نوعی اعتراض خودجوش مردمی» بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی اضافه کرده است:«تقاضای ما این است که تا زمانی که حجاج به کشور منتقل نشده‌اند اعتراضات به گونه‌ای نباشد که مسئولان ما در بعثه دچار مشکل شوند و با نوعی عدم همکاری مسئولان سعودی مواجه شوند.»

XS
SM
MD
LG