لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

هشدار درباره انتقال ویروس کرونا و بیماری وبا به ایران


حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران
حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران

وزیر بهداشت ایران درباره افزایش احتمال ورود ویروس کرونا به کشور از طریق مجروحان ایرانی حادثه«رمی جمرات» و همچنین احتمال ورود بیماری وبا از عراق هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حسن هاشمی روز شنبه، ۴ مهر، گفت که بستری شدن تعدادی از زائران ایرانی حادثه «رمی جمرات» در بیمارستان‌های عربستان، خطر ورود ویروس کرونا از این کشور به ایران را افزایش داده است.

به گفته مقامات سازمان حج و زیارت،۱۰۲ نفر و به گفته جمعیت هلال‌ احمر ١۵٩ نفر از زائران ایرانیِ حادثه «رمی جمرات» در منا مجروح شده‌اند که تعدادی از آنها در بیمارستان‌های عربستان بستری هستند.

وزیر بهداشت خبر داد که در فرودگاه‌های ایران ابتلای حجاج به ویروس کرونا کنترل می‌شود و در عین حال گفت که مبنای این کنترل «خود اظهاری» حجاج است که «البته این روش هم دقیق نیست».

وی اضافه کرد: «اما مجبوریم به مردم اعتماد کنیم و معتقدیم خود مردم بهتر از همه می‌توانند از خودشان مراقبت کنند. »

به گفته آقای هاشمی، اگر حجاج تب داشته باشند برای مدتی قرنطینه می‌شوند.

وزیر بهداشت روز اول آبان ۹۳ گفته بود که احتمال ورود بیماری ابولا به کشور وجود دارد و همان یک آزمایشگاه ویژه برای مقابله احتمالی با این بیماری تجهیز شد اما اتاق ایزوله برای این بیماری در ایران وجود ندارد.

آقای هاشمیاما پیش از آن در روز ۱۲ مهر همان سال به مردم اطمینان خاطر داده بود که «جای نگرانی در مورد احتمال شیوع» دو بیماری «ابولا» و «کرونا» در کشور نیست و سفر حجاج به عربستان هم باعث این بیماری در کشور نخواهد شد.

کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری «سارس» و «مرس» را شامل می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، منشاء بیماری کرونا عربستان سعودی است. این ویروس بر اثر تماس انسان با شتر انتقال پیدا کرده و زائران و مسافران مکه و مدینه برای نخستین بار آن را به دیگر کشورها به ویژه کشورهای منطقه خاورمیانه انتقال داده‌اند.

در صورت مراجعه نکردن به موقع و یا ابتلا به بیماری‌هایی قلبی، ریوی، دیابت و فشارخون، کرونا می‌تواند جان بیمار را بگیرد.

وزیر بهداشت ایران در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که برای جلوگیری از ورود بیماری وبا از عراق به ایراندر مرزهای زمینی با این کشور «مراقبت‌های پیشگیرانه» انجام می‌شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی مرزی «آماده باش» هستند.

سه روز پیش از این نیز محمد مهدی گویا، رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، خبر داده بود که مواردی از ابتلا به وبا در شهرهاینجف و بغداد که زائران ایرانی به آنها سفر می‌کنند، دیده شده است.

وی از مسافران ایرانی خواسته بود که از سفرهای غیر ضروری به عراق خودداری و یابا کاروان‌های زیرمجموعه سازمان حج و زیارت به این کشور سفر کنند.

XS
SM
MD
LG