لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

نتانیاهو: توافق هسته‌ای ایران، باعث تقویت احتمال جنگ است


نخست‌وزیر اسرائیل در فرازی از سخنان خود، مجموعه سخنان رهبر ایران در مورد اسرائیل را سر دست برد.
نخست‌وزیر اسرائیل در فرازی از سخنان خود، مجموعه سخنان رهبر ایران در مورد اسرائیل را سر دست برد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه نهم مهر، با اختصاص دادن بخش عمده از سخنرانی خود در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به مخالفت با توافق اتمی ایران، گفت اسرائیل «هرگز نخواهد گذاشت که ایران به باشگاه کشورهای برخوردار از قدرت اتمی (نظامی) ملحق شود».

نتانیاهو در این سخنرانی گفت که کشورش از این پس ایران را با دقتی بیش از گذشته زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

به گفته او، توافق هسته‌ای با ایران، برخلاف آنچه که رهبران جهانی بیان می‌کنند، «نه موجب صلح، که باعث تقویت احتمال جنگ می‌شود»، و رفتار و گفته‌های ایران «تغییری نخواهد کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل ایران را به «شیری که می‌غرد»، تشبیه کرد و گفت ولی در این وضعیت، رفتار جامعه جهانی عین آن است که می‌گوید «انشاءالله گربه است».

به گفته رهبر سیاسی اسرائیل، آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در نتیجه اجرای توافق اتمی، توان مالی دولت تهران را بالا خواهد برد و «این شیر را به درندگی بیشتر و تقویت ترور و خشونت می‌کشاند».

نتانیاهو گفت داعش و ایران دو دشمن صلح و ثبات منطقه هستند و «ایران بخشی از راه حل برای مبارزه با داعش نیست»، بلکه باید داعش و ایران را «همزمان با هم» ضعیف کرد و شکست داد.

وی به سخنان هفته‌های اخیر آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سرلشگر عطاءالله صالحی، فرمانده ارتش ایران، و نیز اظهاراتی از معاون فرماندهی شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران اشاره کرد.

لینک مستقیم

نتانیاهو گفت که مخالفت اکید کشورش با توافق اتمی ایران به این خاطر است که رهبران ایران به صراحت از نابودی اسرائیل سخن می‌گویند و حتی آیت‌الله خامنه ای ابراز امیدواری کرده تا ۲۵ سال دیگر، اسرائیل وجود نداشته باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل، سخنان سرلشگر صالحی، فرمانده ارتش ایران، را نیز نقل کرد که چند روز بعد از اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود، امیدوار است که نیروهای مسلح ایران بتوانند زودتر از موعدی که رهبر ذکر کرده است، نابودی اسرائیل را رقم بزنند.

نتانیاهو جمله‌ای را نیز از معاون قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، نقل کرد که به تازگی گفته بود ایران چهار کشور منطقه را «فتح» کرده، و پس از نفوذ گسترده در عراق، سوریه و لبنان، به تازگی نیز یمن را به زیر سلطه خود کشیده است.

نخست‌وزیر اسرائیل کتابی را که مجموعه‌ای از سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه ای درباره اسرائیل است و در ماه‌های گذشته از سوی دفتر رهبر ایران به چاپ رسیده، سر دست گرفت.

او یادآوری این مثال‌ها، گفت که «دو صد گفته چون نیم‌کردار نیست، اما در مورد ایران گفتارهاشان عین کردارشان است».

نتانیاهو کشورهای عضو سازمان ملل متحد را مورد عتاب قرار داد که چرا «هیچیک، و حتی یک کشور» در برابر اظهارات رهبران ایران در برابر نابودی اسرائیل موضع‌گیری نکرده است و چرا سکوت آنها «مطلق» است؟

نخست‌وزیر اسرائیل در این بخش از نطق خود به طرزی غیرعادی، در حالی که چهره‌اش برافروخته بود، مدت زمانی طولانی، به دیپلمات‌های کشورهای مختلف که در تالار سخنرانی بودند، و از جمله به چشمان فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، نگاه غضب‌آلود کرد.

نتانیاهو زمانی نیز که رشته سخن را دوباره به دست گرفت، گفت که اگر شما به جای من و مردم کشور من بودید و رژیم ایران مرتب از نابودی شما سخن می‌گوید، آیا هنوز از این توافق استقبال می‌کردید و آغوش خود را به روی روابط تجاری با ایران باز می‌کردید؟

او ادامه داد که دولت ایران تغییری نکرده و کارنامه حقوق بشری این دولت نیز وخیم است.

«فلسطینی‌ها از مذاکره گریخته‌اند»

نتانیاهو به سخنرانی روز چهارشنبه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در سازمان ملل نیز پاسخ داد و خطاب به آقای عباس گفت «دروغگویی را بس کن».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که دولت او آزادی مذاهب را برای پیروان ادیان در این سرزمین تضمین کرده اما «فلسطینی‌ها بر طبل تبلیغات دروغین می‌کوبند» و از میز مذاکره «گریخته‌اند»، در حالی که دولت او مشوق بازگشت آنها به میز مذاکرات «بدون هیچ پیش شرطی است».

نتانیاهو که مناسباتش با دولت باراک اوباما بر سر توافق اتمی ایران به شدت متشنج شده است، در این سخنرانی، آمریکا را «نزدیک‌ترین هم‌پیمان اسرائیل» نامید و اختلاف‌نظرهای دو کشور را «اختلاف میان فامیل» نامید و گفت بر سر اصول، او و باراک اوباما هم عقیده هستند.

نخست‌وزیر اسرائیل کشور خود را پیشاهنگ علم و تحقیقات و فن‌آوری نامید و گفت که حتی «گوجه فرنگی گیلاسی» که در سراسر جهان شهرت یافته، اختراع اسرائیلی است، اما افزود که به جای اینها، اسرائیل را مرتب مورد تبعیض قرار داده و علیه آن بیانیه صادر می‌کنند.

نتانیاهو گفت که سازمان ملل تنها در یکسال گذشته ۲۰ بار علیه اسرائیل قطعنامه صادر کرده در حالی که در مورد سوریه که بیش از ۲۵۰ هزار انسان در آن کشته شده‌اند، تنها یک قطعنامه منتشر کرده است.

XS
SM
MD
LG