لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

«صدور مجوز ساخت ۲۰۰ پمپ بنزین» در ایران برای شل و توتال


رییس انجمن جایگاهداران سوخت کشور از صدور مجوز ۱۰۰ جایگاه جدید سوخت برای هر یک از شرکت‌های توتال فرانسه و شل در تهران و سایر نقاط ایران خبر داد.

خبرگزاری مهر روز جمعه ۱۰ مهرماه گزارش داد که بیژن حاج محمدرضا در جمع خبرنگاران با اشاره به صدور مجوزهایی برای ساخت جایگاه‌های جدید سوخت در کشور، گفت: اخیرا مجوزی به منظور احداث ۱۰۰ جایگاه جدید سوخت برای هر یک از شرکت‌های توتال فرانسه و شل در تهران و سایر نقاط کشور صادر شده است.

بعد از توافق جامع هسته‌ای در تیرماه سال جاری، ایران با هر دو شرکت شل و توتال مذاکراتی آغاز کرده است. فعلا هر دو شرکت اعلام کرده‌اند که منتظر لغو تحریم‌های غرب علیه ایران هستند، موضوعی که احتمالا در سه ماهه اول سال آینده میلادی محقق خواهد شد.

هنوز شرکت‌های توتال و شل موضوع دریافت مجوز احداث پمپ بنزین را به صورت رسمی تایید نکرده‌اند.

رییس انجمن جایگاهداران سوخت کشور با اعلام اینکه هدف از واگذاری مجوز ساخت جایگاه جدید توط شرکت‌های بزرگ نفتی جهان همچون شل و توتال در ایران ایجاد برند در صنعت عرضه و توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور است، تصریح کرد که علاوه بر این، در نشستی که با حضور مدیران ارشد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شده، طرحی به منظور اجاره و یا فروش جایگاه‌های سوخت به پالایشگاه‌های نفت مطرح شده است.

ایران بخشی از بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می‌کند. بر اساس گزارش رسمی وزارت نفت ایران، روزانه شش میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین طی شش ماه اول سال وارد کشور شده است. فعلا بر اساس تحریم‌های غرب، هیچ شرکت اروپایی و آمریکایی به ایران بنزین نمی‌فروشد.

حاج محمدرضا در ادامه با بیان اینکه مذاکراتی با چند پالایشگاه نفت به منظور اجاره و یا فروش تعدادی از انبارهای نفت و جایگاه‌های سوخت مطرح شده است، اظهار داشت: با این روند واگذاری، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به دنبال ایجاد برند در صنعت جایگاه سازی و عرضه سوخت در کشور است.

وی گفت که سرمایه‌گذاران جایگاه ساز (ایرانی) از بودجه، منابع مالی و امکانات شرکت‌هایی همچون شل و توتال به منظور ایجاد برند در ساخت جایگاه سوخت برخوردار نیستند، بیان کرد «هم اکنون سرمایه شرکت‌هایی همچون شل و توتال پنج برابر کل منابع و سرمایه شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت است».

رییس انجمن جایگاهداران سوخت کشور، یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات پیش روی جایگاه‌های سوخت را پایین بودن کارمزد فروش بنزین اعلام و خاطرنشان کرد که با کارمزدهای فعلی امکان ایجاد برند و یا ارتقای سطح کمی و کیفی جایگاه‌های سوخت وجود ندارد.

بر اساس گزارش رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، هم اکنون سه هزار و سی جایگاه عرضه بنزین و گازوئیل در ایران فعال است.

XS
SM
MD
LG