لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

وزارت خارجه آمریکا: کری و ظریف درباره توافق هسته‌ای مذاکره کردند


دیدار جان کری و محمد جواد ظریف در جریان مذاکرات هسته ای در وین در تابستان سال جاری.
دیدار جان کری و محمد جواد ظریف در جریان مذاکرات هسته ای در وین در تابستان سال جاری.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۰ مهرماه اعلام کرد، جان کری، وزیرامور خارجه این کشور با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود در خصوص اجرای توافق هسته‌ای وین دیدار و مذاکره کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد، این دیدار در نیویورک و در حاشیه نشست هفتادهمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز جمعه گفته است: وزیران خارجه آمریکا و ایران پیش از ترک نیویورک عصر امروز باردیگر دیدار کردند و در خصوص چگونگی اجرای توافق جامع اتمی یا برنامه اقدام مشترک (برجام ) مذاکرات بیشتری انجام دادند.

رسانه‌های خبری پیش‌تر گزارش داده بودند که دیدار جان کری با محمد جواد ظریف از پیش برنامه ریزی شده نبوده و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد ساعاتی پیش از برگزاری این دیدار، خبر آن را منتشر کرد.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته بود، این دیدار ساعت ۵ عصر جمعه به وقت محلی در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

طبق این گزارش، برنامه دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، اندکی قبل از این که جان کری نیویورک را به مقصد واشنیگتن ترک کند، تعیین شده بود.

این دومین دیدار جان کری و محمد جواد ظریف طی یک هفته گذشته در نیویورک بود. وزیران امور خارجه ایران و آمریکا روز شنبه چهارم مهرماه برای نخستین بار پس از توافق جامع اتمی یا برنامه اقدام مشترک (برجام) در وین دیدار و گفت وگو کردند.

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

مذاکره درباره سوریه

در همین حال به گزارش رویترز یک مقام ایرانی گفته است که جان کری و محمد جواد ظریف در خصوص بحران سوریه و حملات هوایی روسیه علیه مواضع گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد نیز گفت‌و‌گو کرده‌اند.

روسیه روز چهارشنبه حملات هوایی خود علیه مواضع گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد را آغاز کرد.

آمریکا از این حملات انتقاد کرده است و روز جمعه باراک اوباما رییس جمهوری این کشورگفت، حملات هوایی روسیه برای حمایت از حکومت بشار اسد، نتیجه‌ای جز از صحنه خارج کردن مخالفان میانه‌روی رییس جمهور سوریه و تقویت وگروه حکومت اسلامی درپی نخواهد داشت.

این در حالی است که ایران پیشتر ضمن حمایت از حملات هوایی روسیه علیه مخالفان مسلح بشار اسد، چنین حملاتی را برای مقابله با «تروریسم» در منطقه موثر دانسته است.

XS
SM
MD
LG