لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

ظریف: هر کاری می‌کنم در داخل کشور برایم هزینه دارد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با هفته‌نامه آمریکایی نیویورکر گفت که نه تنها دست دادن او با رئیس‌ جمهوری آمریکا برایش هزینه داشته، بلکه «هر کار دیگری» که می‌کند برای او در داخل کشور هزینه دارد.

بنا بر گزارش‌ها، محمدجواد ظریف و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه، ششم مهر، در راهروی سازمان ملل متحد با هم روبه‌رو شده و با یکدیگر دست داده‌اند.

روابط دیپماتیک ایران و آمریکا از زمان انقلاب بهمن ۵۷ قطع شده و از همین رو دیداری حتی کوتاه و «دست دادن» وزیر خارجه جمهوری اسلامی با رئیس‌ جمهوری ایالات متحده اتفاقی بی‌سابقه توصیف می‌شود.

در همین ارتباط، انتشار خبر دست دادن ظریف با اوباما انتقادهای گسترده مسئولان مختلف در جمهوری اسلامی را از محمدجواد ظریف در پی داشت.

در این خصوص، خبرنگار نشریه نیویورکر در مصاحبه‌ای با آقای ظریف که متن آن روز سه‌شنبه، ۱۴ مهر، منتشر شد از او پرسیده‌ است که «آیا خبر داشتید که اوباما قرار است طرف شما آمده و با شما دست بدهد؟»

آقای ظریف در جواب گفت: «خیر، مرسوم نیست که رؤسای دولت برنامه‌ای برای دست دادن با وزیران خارجه داشته باشند و این کار حتی برای رؤسای دولت اهانت‌آمیز هم هست.»

محمدجواد ظریف ادامه داد: «اوباما دو ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و انتظار نداشتیم دوباره به سالن مجمع بازگردد. هنگامی که به بیرون می‌رفتم، آقای اوباما، نمی‌دانم به چه علتی، در حال وارد شدن به سالن مجمع عمومی بود و با هم روبه‌رو شدیم. کاملا تصادفی بود.»

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار نیویورکر که «آیا این [دست دادن] قرار است در داخل کشور برایتان هزینه داشته باشد؟» گفت: «بله در داخل کشور برایم هزینه داشته، اما هر کاری که می‌کنم در داخل کشور برایم هزینه دارد و این مورد هم امر متفاوتی نیست.»

مسئله دیدار روحانی و اوباما

در بخش دیگری از این مصاحبه، خبرنگار این نشریه از آقای ظریف پرسید که «چرا حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، به دیدار با باراک اوباما تمایل ندارد؟ این در حالی است که مقام‌های کاخ سفید به من و دیگران گفته‌اند که علاقه‌مندند این بار ترتیبات چنین دیداری را فراهم کنند؟»

آقای ظریف در پاسخ گفت: «زیرا آن چه هم‌اینک در دستور کار ما قرار دارد اجرای این توافق [اتمی] است و این اولویت اول ماست و بهتر است کارهایی نکنیم که وضعیت را پیچیده می‌کند. آن چه برای ما مهم است محتواست، نه ظواهر کار و عکس گرفتن با هم.»

وزیر خارجه ایران در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا نیز گفت که اگر اجرای توافق اتمی به خوبی ادامه پیدا کند «فرصت برای ایجاد مقداری اعتماد ایجاد خواهد شد و این به نوبه خود به ما برای حل و فصل دیگر مسائل کمک می‌کند.»

نظر ایران در مورد بمباران‌های روسیه در سوریه

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد مداخله نظامی روسیه در سوریه از این اقدام روسیه حمایت کرده و گفت که برای مقابله با گروه‌هایی نظیر «حکومت اسلامی» (داعش)، جبهه النصره، و احرار الشام در سوریه «نیاز به تلاش بین‌المللی است».

خبرنگار مجله نیویورکر در ادامه پرسید که «روس‌ها در آخر کار قصد دارند چه نتیجه‌ای از بمباران در سوریه بگیرند؟»

محمدجواد ظریف پاسخ داد: «نتیجه‌ای که ایالات متحده هم بهتر بود می‌خواست از بمباران‌ها بگیرد، یعنی همان نابودی داعش.»

وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد که «ما از مداخله همه علیه داعش حمایت می‌کنیم، به این شرط که جدی باشد».

XS
SM
MD
LG