لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

مقام عالی سپاه: موشک‌های دوربرد ایران در عمق ۵۰۰ متری نگهداری می‌شود


عکسی که خبرگزاری فارس از محل نگهداری موشک‌های دوربرد منتشر کرده است
عکسی که خبرگزاری فارس از محل نگهداری موشک‌های دوربرد منتشر کرده است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران می‌گوید که موشک‌های «دوربرد» ایران در عمق «۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند» و «در بردهای مختلف بر روی پرتابگر سوار، آماده پرتاب و دست‌ها بر روی ماشه است».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، روز چهارشنبه، ۲۲ مهر، تاکید کرد که پایگاه‌های موشک‌های دوربرد ایران «در عمق ۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند» و «در همه استان‌ها و شهرهای» کشور «آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان هستند».

وی اضافه کرد: «موشک‌ها در بردهای مختلف در همه پایگاه‌ها بر روی پرتابگر (لانچر) سوار، آماده پرتاب و دست‌ها بر روی ماشه است و فقط منتظر دستور فرمانده معظم کل قوا هستیم.»

به گفته آقای حاجی‌زاده، از سال آینده «نسل جدید و پیشرفته موشک‌های دوربرد سوخت مایع و جامد» جمهوری اسلامی جایگزین تولیدات فعلی کشور خواهد شد.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران «برای نخستین بار» اجازه فیلمبرداری از یکی از پایگاه‌های موشکی خود در دل کوه را داده است و صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه این فیلم را پخش کرد.

به گزارش فارس، در این «تونل‌های پیچ در پیچ» تعداد «زیادی» از موشک‌های بالیستیک و دوربرد «قدر» دیده می‌شود.

خبرگزاری فارس پیش از این با اشاره به روند ساخت موشک‌های «شهاب ۳» با برد ۱۱۵۰ کیلومتر، موشک «قدر» را نمونه‌ پیشرفته‌تر شهاب ۳ ذکر کرده بود که با سوخت مایع و با برد ۱۶۵۰ کلیومتر کار می‌کند.

به گفته این خبرگزاری، موشک‌های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان زیادی برای آماده‌سازی نیاز دارند.

خبرگزاری فارس در گزارش خود خبر داده بود که برای رفع این مشکل از سال‌ها پیش «سیلوهای زیرزمینی» برای پرتاب موشک‌های بالیستیک در «نقاط مختلف» ایران ساخته شده که می‌توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

همین فرمانده عالی در سپاه روز دوشنبه، ۱۹ آبان ۹۳، گفته بود که ایران به وفور «موشک چندمرحله‌ای سوخت جامد» ساخته است با «دو هزار کیلومتر برد و خطای ۱۰ متری» که «امکان هدف قرار دادن اسرائیل را دارد».

چند مقام عالی در سپاه پاسداران اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین به برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.

در همین حال وزیر دفاع ایران روز یک‌شنبه، ۱۹ مهر، خبر داده بود که آزمایش موشک دوربرد «عماد» از نسل جدید موشک‌های بالیستیک زمین به زمین ایران، با موفقیت انجام شده است.

در واکنش به این اتفاق جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که «شواهدی قوی» موجود است حاکی از این که آزمایش موشکی ایران، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را در مورد موشک‌های دوربرد، نقض کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی اما اعلام کرده‌اند که آزمایش این موشک نقض توافق اتمی ویننیست و «خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن» است.

XS
SM
MD
LG