لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

آمریکا بار دیگر ایران را به سرکوب «آزادی‌های مذهبی» متهم کرد


گزارش سالانه درباره آزادی‌های مذهبی در جهان را وزارت امور خارجه آمریکا تهیه می‌کند.
گزارش سالانه درباره آزادی‌های مذهبی در جهان را وزارت امور خارجه آمریکا تهیه می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ مهرماه گزارش سالانه خود درباره میزان آزادی‌های مذهبی در جهان را منتشر کرد که در این گزارش، بار دیگر سیاست حکومت ایران در سرکوب آزادی‌های مذهبی شهروندان ایرانی را مورد انتقاد قرار داده و موارد متعدد از تبعیض‌های مذهبی را برشمرده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا به هنگام ارائه این گزارش که مربوط به سال ۲۰۱۵ است، بار دیگر تاکید کرد که تمرکز بر لزوم آزادی‌های مذهبی از اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود.

وی بر ادامه محدودیت‌های مذهبی ناشی از سیاست‌های برخی دولت‌ها و از آن جمله ایران و عربستان تاکید کرد و گفت بسیاری از این سیاست‌ها، مانند مجرم شناختن فعالیت‌های مذهبی، تهدید و ارعاب، اعمال قوانین مربوط به ارتداد و کفر، توهین به مقدسات، ممنوعیت انتخاب مذهب و یا اعمال محدودیت‌های مربوط به سازمان‌های مذهبی، آزادی‌های شهروندان را آشکارا نقض می‌کنند.

آقای کری با اشاره به نقش گروه‌های غیردولتی مانند گروه خلافت اسلامی و القاعده که در سال ۲۰۱۴ میلادی، شنیع‌ترین اعمال در نقض آزادی‌های مذهبی و سایر حقوق بشر را مرتکب شده‌اند گفت که فقدان واکنش دولت‌ها در مقابله با این گروه‌ها، یا تاخیر و نارسایی در برابر اعمال این گروه‌ها، پیامدهای سنگینی برای مردمانی دارد که تحت شرایط بسیار محدود کننده به سر می‌برند و آزادی آنها برای انجام فرایض دینی خود، با دخالت‌های مستمر همراه است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا به بررسی نقض آزادی‌های مذهبی در کشورهای گوناگون، طی سال ۲۰۱۴ میلادی اختصاص دارد.

تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی

در بررسی شرایط ایران در زمینه محدودیت‌های مذهبی، گزارش می‌گوید که دولت جمهوری اسلامی همچنان به اعدام و زندانی کردن اقلیت‌های مذهبی تحت عنوان «محاربه با خدا» و «تبلیغات علیه اسلام» ادامه داده و در عرصه خدمات دولتی، در زمینه استخدام، آموزش و پرورش و مسکن برای آنها تبعیض قایل شده است.

اظهارنظر‌ها و اقدامات مقام‌های حکومتی فضای تهدیدآمیزی را علیه تمامی ایرانیان غیرشیعه و بویژه علیه بهاییان بوجود آورده و رسانه‌های تحت کنترل دولت، همین طور نشریات مکتوب، کارزار ضد اقلیت‌های مذهبی را ادامه داده‌اند.

گزارش اضافه می‌کند که در ایران، غیرمسلمانان با تبعیض‌های اجتماعی فراوانی دست به گریبان هستند که از جانب حکومت پشتیبانی و تغذیه می‌شوند. رهبران مذهبی و سیاسی همواره مطالب افتراآمیز علیه این گروه‌ها بیان می‌کنند.

گزارش‌های متعددی از دشواری‌های بهاییان در سطوح گوناگون اجتماعی در سراسر ایران وجود دارد و کارفرمایان غیربهایی زیرفشار دولت از استخدام بهاییان پرهیز و در صورت اشتغال، آن‌ها را از شغل خود برکنار می‌کنند.

روحانیون شیعه، در مراسم عبادی خود، صوفیان را نفرین می‌کنند و در سراسر ایران فعالیت‌های آنان را چه در جامعه و چه در محافل خصوصی مردود می‌شمارند.

معاون وزارت خارجه آمریکا در امور دمکراسی، حقوق بشر و کارگری روز سه‌شنبه ضمن برشمردن موارد متعدد نقض آزادی‌های مذهبی در ایران به سایر محدودیت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شهروندان مسلمان خود اجازه نمی‌دهد که آزادانه دین و آیین خود را انتخاب کنند و یا به مذهب دیگری در آیند».

او همچنین گفت که دولت حتی با دقت گفته‌ها و بیانیه‌های مذهبی روحانیون ارشد را نیز رصد می‌کند. رهبر جمهوری اسلامی به این منظور دادگاه ویژه روحانیت را زیرنظر خود دارد که به بررسی اتهام‌های روحانیون رسیدگی می‌کند. علاوه بر این موارد، حکومت همچنان مفسر و تعیین کننده مفاهیم دین اسلام است و شهروندان را از هر دین و مذهبی موظف می‌سازد تا قوانین و مقررات سخت دینی را مراعات کنند و این همه را تحت عنوان دین توجیه می‌کند.

اعدام به اتهام محاربه با خدا

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت آزادی‌های مذهبی، به نمونه‌های چندی از نقض حقوق ایرانیان اشاره و از جمله تاکید کرده است که بر اساس گزارش یک سازمان معتبر غیردولتی، طی سال گذشته میلادی، دست کم ۲۴ مورد اعدام شهروندان ایران با عنوان «محاربه با خدا» صورت گرفته است.

این گزارش اضافه می‌کند که تحت همین عنوان، دولت جمهوری اسلامی، مخالفان سیاسی و تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را اعدام کرده است.

در پایان این گزارش طولانی، آمریکا تصریح کرده که در نبود روابط دیپلماتیک با ایران، ایالات متحده با استفاده از راه‌های گوناگون و از آن جمله سازمان ملل متحد، سازمان‌های غیر دولتی و حتی با اعمال تحریم، از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا حقوق مذهبی شهروندان را محترم شمارد و آزادی مذهبی آنان را مراعات کند.

XS
SM
MD
LG