لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۵

اعتراض مولوی عبدالحمید به تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران


امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ضمن اعتراض به تخریب نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران تاکید کرد که «این نوع برخوردها به عوامل خشونت‌‌طلب و افراط‌‌گرا فرصت می‌‌دهد تا به اختلافات دامن بزنند».

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت، همچنین در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، نوشت که تخریب این نمازخانه نه تنها «احساسات» اهل سنت ایران، بلکه «احساسات مسلمانان جهان» را نیز «جریحه‌دار» می‌کند.

به گزارش وب‌سایت سنی آن‌لاین، نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران صبح روز چهارشنبه، هفتم مرداد، «توسط نیروهای شهرداری» و با «پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی» تخریب شده است.

بر اساس این گزارش، صبح روز چهارشنبه پس از «مراجعه نیروهای امنیتی به نمازخانه پونک و گرفتن تلفن همراه» مولوی عبیدالله موسی‌زاده، امام جماعت این نمازخانه، و «تفتیش منزل»او، نیروهای شهرداری این نمازخانه را تخریب کرده‌اند.

ساعاتی پس از این حادثه، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که این نوع برخوردها به «عوامل خشونت‌طلب و افراط‌‌گرا فرصت می‌دهد تا به اختلافات دامن بزنند» و اهل‌سنت را «مأیوس کنند».

در این نامه همچنین تاکید شده است: «در شرایطی که افراط‌ گرایی، تکفیر، تفرقه و خشونت در دنیا موج می‌زند... برادران و خواهران اهل‌ سنت چنین انتظاری نداشتند.»

مولوی عبدالحمید همچنین در نامه‌ای دیگر به رئیس جمهوری ایران «گسترش افراط‌گرایی» در جهان را معلول عواملی همچون «عدم تحمل»، «عدم توجه به خواسته‌های برحق مردم» و «ندیدن واقعیت‌های موجود» دانست.

وی اضافه کرد: «عدم تحمل یک نمازخانه معمولی و تخریب آندر شهری ‌که اجازۀ ساخت مسجد به شهروندان اهل‌سنت داده نمی‌شود و مطالبۀ سی‌وهفت سالۀ آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ناکام مانده است، تنها جریحه‌دار نمودن احساسات جامعه اهل‌ سنت ایران نیست، بلکه احساسات مسلمانان جهان را نیز جریحه‌دار می‌نماید.»

مولوی عبدالحمید همچنین تخریب نمازخانه اهل ‌سنت تهران را اقدامی در راستای «خشنودی افراد تنگ‌‌نظر، کوتاه‌بین و افراطی» دانست.

در همین حال به گزارش وب‌سایت «کمپین فعالین بلوچ»، مولوی ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان، نیز ضمن ابراز «تاسف» از تخریب نمازخانه اهل سنت تاکید کرده است که اگر در رده‌های بالای مدیریتی کشور پست و مقامی به اهل سنت داده نشده است، نباید آزادی مذهبی از آنان سلب شود.

نیروهای امنیتی پیش از تخریب این نمازخانه اهل سنت بارها از برگزاری نمازهای جمعه، عید فطر و عید قربان در این محل جلوگیری کرده بودند.

از جمله همزمان با آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در دی‌ماه سال گذشته، نیروهای امنیتی و انتظامی از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در تهران به امامت مولوی عبدالحمید جلوگیری کردند.

به گفته وب‌سایت سنی آن‌لاین، نمازخانه اهل سنت در پونک تهران چند ماه قبل نیز توسط «نیروهای امنیتی» پلمپ شده بود و پس از فک پلمپ نیز اهل سنت اجازه برگزاری «نماز جمعه و عیدین» را در این نمازخانه نداشتند.

XS
SM
MD
LG