لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۹

مقام آمریکایی: نشانه‌هایی روشن از حضور نیروهای ایرانی در سوریه


با وجود این‌ که مقامات ایرانی مکرراً حضور نیروهای مسلح ایرانی در سوریه را تکذیب کرده‌اند، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز جمعه، ۲۴ مهر، گفت که «نشانه‌های روشنی» از حضور نیروهای ایرانی در سوریه در دست است.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد که پَت رایدر، سخنگوی ستاد یادشده، با ذکر این مطلب تأکید کرده‌ است که ارتش آمریکا «مواردی» را هم که نیروهای ایرانی با ارتش رژیم بشار اسد همکاری می‌کنند مشاهده کرده‌است.

این مقام آمریکایی افزود که «نیروهای رژیم [سوریه] طی یک عملیات گازانبری، با حمایت هوایی روسیه از حماه به سمت شمال و به سوی ادلب در حال پیشروی هستند، و همچنین در ستونی مجزا، در شمال شرق از لاذقیه به سمت ادلب حرکت می‌کنند».

به گفته پت رایدر، تداوم حملات تازه علیه مخالفان دولت بشار اسد بدین معنی است که این مخالفان در نبرد علیه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) تضعیف شده و داعش مرتباً مناطقی را از کنترل مخالفان خارج می‌کند.

در همین حال، روز جمعه یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که تا حدود «دو هزار نیروی ایرانی و مورد حمایت ایران» هم‌اینک در عملیات حلب به ارتش سوریه کمک می‌کنند.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته‌ است که نیروهای مورد اشاره او متشکل‌اند از «نیروهای ویژه سپاه قدس، گروه‌های نیابتی مورد حمایت مالی ایران، و افراد حزب‌الله لبنان».

این مقام آمریکایی در ادامه گفت که این نیروها در جنوب شرق حلب جبهه جدیدی را علیه مخالفان بشار اسد گشوده‌اند و عملیات آنها با ارتش سوریه و روسیه هماهنگ شده‌ است.

وی در پایان گفت که «همکاری نظامی ایران و روسیه در سوریه به دیداری بازمی‌گردد که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در ماه اوت از مسکو داشت.»

روسیه در ماه اوت دیدار قاسم سلیمانی از مسکو را تکذیب کرد.

هفته گذشته و پس از مرگ سرتیپ پاسدار حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و دو فرمانده دیگر سپاه پاسداران، یک‌ بار دیگر گزارش‌هایی از حضور پررنگ نظامیان ایرانی در سوریه منتشر شد.

انتشار این خبرها و همچنین تأکید دوباره مقام‌های آمریکایی بر حضور نیروهای ایرانی در سوریه در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های جمهوری اسلامی همواره این امر را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که نیروهای ایرانی در سوریه تنها نقش «مستشاری» دارند.

در همین زمینه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز که به سوریه سفر کرده است در روزهای اخیر در دمشق به خبرنگار خبرگزاری ایرانی تسنیم گفت که «ایران در سوریه حضور نظامی ندارد».

خبرگزاری مهر نیز روز جمعه به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه ایران که نام او ذکر نشده، خبر اعزام نیروی نظامی تازه‌نفس ایران به سوریه برای شرکت در عملیاتی «قریب‌الوقوع» را تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG