لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

جنگ داخلی سوریه؛ «اعزام شیعیان عراقی به نبردهای حلب»‎


شهروندان غیرنظامی در خرابه‌های باقی‌مانده از شهر حلب
شهروندان غیرنظامی در خرابه‌های باقی‌مانده از شهر حلب

بنا بر دو گزارش مجزا، در پی نبردهای اخیر در حلب، از یک سو قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، «دستور به اعزام هزاران شبه‌نظامی عراقی را به سوریه داده است» و از سوی دیگر گفته شده که گروهی از شورشیان سوری مخالف اسد کمک‌های تسلیحاتی دریافت کرده‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی در ۲۷ مهر ماه می‌گوید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، دستور به اعزام گروه‌هایی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی را به نبرد با شورشیان در سوریه داده است.

گروهی از اعضا یا سخنگویان شبعه‌نطامیان عراقی در گفت‌وگو با این روزنامه این موضوع را تائید کرده و می‌گویند فرقی ندارد، در عراق یا سوریه، آنها «مشغول نبرد با دشمنی واحد هستند».

بشار سعیدی، سخنگوی گروهی به نام جنبش «حزب‌الله النجبا»، گفته است «ما همه پیرو خامنه‌ای هستیم، و برای دفاع از شیعیان و اماکن مقدس، به هر کجا می‌رویم».

او افزوده است که اعزام نیروهای عراقی از چند ماه است که صورت گرفته، اما شمار شبه‌نظامیان مسقر شده در سوریه را بیان نکرده است.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید «هزاران» نفر از این افراد به سوریه رفته‌اند.

نبردها برای کنترل شهر حلب، که پیش از جنگ از مهم‌ترین مراکز اقتصادی سوریه بود، مدتی‌ست که شدت گرفته است.

گزارش‌ها حاکی‌ست که طی روزهای گذشته ارتش سوریه، با کمک «ایران»، حزب‌الله لبنان و حملات هوایی روسیه، دست به پیشروی‌هایی زده است.

همزمان با گزارش روزنامه واشینگتن‌پست، گزارش دیگری نیز از ارسال کمک تسلیحاتی برای گروهی از شورشیان مخالف اسد و متحدان او منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز برخی شورشیان سوری در صف «ارتش آزاد سوریه» که درگیر نبردها با ارتش سوریه و متحدان آن و از سوی دیگر گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» هستند، می‌گویند به تازگی تسلیحات تازه‌ای ساخت آمریکا دریافت کرده‌اند.

شورشیان از سه گروه کوچک‌تر به رویترز گفته‌اند تسلیحات جدید در واکنش به جملات اخیر ارتش سوریه و متحدان آن در اختیارشان قرار گرفته است.

موشک‌های هدایت شونده ضدتانک «تاو» از جمله جنگ‌افزارهایی هستند، که بنا بر این گزارش به دست شورشیان رسیده اند.

این گزارش می افزاید، شورشیان معتقدند که مقدار تسلیحات ارسالی برای آنها، کافی نیست و این مقدار تسلیحات با شدت حملاتی که با حمایت هوایی روسیه در حال انجام است، قابل مقایسه نیست.

ترکیه، عربستان سعودی و قطر از جمله کشورهای منطقه هستند که از گروهی از شورشیان مخالف بشار اسد حمایت می‌کنند.

شورشیانی که تحت عنوان کلی «ارتش آزاد سوریه» شناخته می‌شوند، گروه‌های گوناگونی هستند. بخشی از این افراد، تحت پوشش برنامه‌ای از سوی ایالات متحده در راستای نبردها علیه «حکومت اسلامی» آموزش داده شده و تجهیز شده‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست نیز از قول حسن عبدالهادی، سخنگوی گروه عراقی «کتائب سید‌الشهدا» نقل کرده است که ایران اسلحه در اختیار شبه‌نظامیان شیعه عراقی در سوریه می‌گذارد.

آقای عبدالهادی گفته است «سلیمانی کسی‌ است که هماهنگی بین گروه‌ها را در دست دارد» و «ایرانی‌ها کمک تسلیحاتی در اختیار ما می‌گذارند».

رویترز می‌گوید در حالی‌که نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن با حمایت هوایی روسیه، از جنوب دست به پیشروی به حلب زده‌اند، گروه «حکومت اسلامی» نیز از شمال شروع به پیشروی کرده است.

روسیه خود می‌گوید هدف حملات هوایی آن کشور، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و دیگر «گروه‌های تروریستی» است.

این موضوع با تردید برخی کشورهای غربی و پیمان آتلانتیک شمالی روبه‌رو است، که می‌گویند عمده حملات روسیه به گروه‌های شورشی مورد حمایت غرب، از جمله در حلب، انجام شده است.

مخالفانی که کنترل بخش‌هایی از حلب و اطراف آن را در دست دارند، از گروه‌های مختلف شورشی ایجاد شده‌اند. اما به گفته رویترز، مناطقی که هدف حملات ارتش سوریه و از سوی دیگر «حکومت اسلامی» قرار گرفته، از جمله آخرین پایگاه‌های شورشیان موسوم به «میانه‌رو» به شمار می‌روند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، از شدت درگیری ها در حلب خبر داده است. این سازمان در عین‌حال گفته است ارتش سوریه طی ۲۴ ساعت گذشته و پس از تصرفاتی که تا روز دوشنبه انجام داده، «دستاوردهای استراتژیکی نداشته است».

جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۵۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره و پناهجو برجای گذاشته است. کشورهایی که از طرف‌های مخالف در این جنگ حمایت می‌کنند، می‌گویند باید راه‌حلی سیاسی و صلح‌آمیز برای آن یافت. این گفته‌ها تا کنون نتیجه‌ عملی چندانی نداشته است. ورود روسیه به کارزار سوریه، سه هفته پیش صورت گرفت. ائتلافی به رهبری ایالات متحده، طی یک سال گذشته حملاتی را به «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های افراطی انجام داده است.

XS
SM
MD
LG