لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

بشار اسد «به دعوت پوتین» به روسیه سفر کرد


بشار اسد در کرملین در حضور ولادیمیر پوتین
بشار اسد در کرملین در حضور ولادیمیر پوتین

همزمان با ادامه حملات هوایی روسیه در خاک سوریه، دیمتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، کرملین، اعلام کرد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز سه‌شنبه، ۲۸ مهر، در سفری به مسکو، با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای پسکوف که صبح چهارشنبه در حضور خبرنگاران سخن می‌گفت، توضیح نداد که آیا اسد همچنان در مسکو است یا نه. اما خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نوشت که اسد پس از سفر به مسکو، به دمشق بازگشت.

این نخستین سفر بشار اسد به خارج از سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور در سال ۱۳۸۹ است. خبرگزاری سانا در گزارش خود می‌گوید که این سفر در پاسخ به دعوت آقای پوتین انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی کرملین گفت که دو رئیس جمهوری «مسائل مرتبط با عملیات هوایی روسیه در سوریه»، «جنگ با گروه‌های تروریستی تندرو» و «پشتیبانی از عملیات نظامی نیروهای مسلح سوریه» را به بحث گذاشتند.

خبرگزاری سانا گزارش داده است که «ادامه عملیات مشترک علیه تروریسم در سوریه، پشتیبانی هوایی روسیه از این عملیات و روابط دوجانبه» مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی اسد و پوتین بوده است.

روسیه حملات هوایی خود را به مواضع گروه‌های مسلح مخالف حکومت اسد در سوریه از هشتم مهر گذشته آغاز کرد.

اگرچه مسکو ابتدا اعلام کرده بود که هدفش از این حملات جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش) است، مقام‌های غربی و همچنین برخی منابع محلی می‌گویند که اکثر حملات روسیه، مناطقی را هدف قرار می‌دهد که در کنترل دیگر گروه‌های مخالف حکومت اسد است.

برخی از گروه‌هایی که مواضع‌شان توسط جنگنده‌های روسیه بمباران شد، از حمایت آمریکا برخوردارند.

از هفته گذشته نیز ارتش سوریه عملیات زمینی بزرگی در جنوب استان حلب و شمال استان حمص با پشتیبانی هوایی روسیه آغاز کرده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شبه‌نظامیان حزب‌الله و نیروهای ایرانی از ارتش سوریه در این عملیات پشتیبانی می‌کنند؛ اگرچه ایران اعزام نیرو به سوریه را تکذیب کرده و تاکید می‌کند که حمایتش از ارتش سوریه «مستشاری» است.

بر پایه گزارش خبرگزاری سانا، پوتین و اسد در گفت‌وگوهایشان تاکید کردند که «حرف آخر درباره آینده سوریه، بدون شک تنها از آن مردم این کشور است».

تشکر اسد از پوتین و تاکید بر ادامه عملیات مشترک

بر پایه این گزارش، بشار اسد همچنین پوتین را «در جریان اوضاع سوریه، طرح‌های ارتش عربی سوریه و سیر عملیات نظامی در این کشور قرار داده است».

اسد همچنین به پوتین گفت که مردم سوریه قدردان و سپاسگذار «حمایت روسیه» هستند.

رئیس جمهوری سوریه گفت: «تروریسم مانعی در مسیر راه حل سیاسی است و در پس هر عملیات نظامی باید گام‌های سیاسی باشد.»

بشار اسد همچنین «بر ضرورت متوقف کردن هرگونه حمایت از گروه‌های تروریستی» تاکید کرد تا «راه برای مردم سوریه به منظور تعیین سرنوشت کشورشان» باز شود.

او افزود که هدف از عملیات نظامی جاری «از میان بردن تروریسم است که در برابر راه حل سیاسی مانع ایجاد می‌کند.»

به گفته بشار اسد، حملات هوایی روسیه «به توقف پیشروی گروه‌های تروریستی کمک کرده است».

به نظر می‌رسد اشاره اسد به پیشروی‌های چند ماه اخیر گروه‌های مسلح مخالف به ویژه در مناطق شمال غرب این کشور است. طی ماه‌های گذشته، استان ادلب تقریبا به طور کامل به کنترل مخالفان درآمد و آنها توانستند خود را به شهر ساحلی لاذقیه، پایگاه اصلی خاندان اسد نزدیک کنند.

اعلام آمادگی پوتین برای کمک در یافتن راه حل سیاسی

به گفته دیمتری پسکوف، ولادیمیر پوتین نیز در این دیدار آمادگی روسیه را برای ارائه کمک در یافتن راه‌ حلی سیاسی برای بحران سوریه اعلام کرد و گفت که حرف آخر را باید مردم این کشور بزنند.

پوتین گفت: «روسیه آماده است تا نه تنها در عمیات نظامی به منظور جنگ با تروریسم کمک کند، بلکه در روند سیاسی هم یاری رساند.»

او همچنین برای همکاری با کشورهای ذی‌ربط بزرگ و منطقه برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری سانا از ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه، گزارش داده که گفته است سفر بشار اسد به مسکو بسیار کوتاه بود.

XS
SM
MD
LG