لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

«کشته شدن ۱۲ تن» در بیمارستانی در ادلب، در حملات هوایی روسیه


تصویر برگفته از دوربین زیرین یک هواپیمای روسی، در حال فروریختن بمب در سوریه/ منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه
تصویر برگفته از دوربین زیرین یک هواپیمای روسی، در حال فروریختن بمب در سوریه/ منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه

روزنامه گاردین از قول پزشکان در سوریه و نهادهای دیده‌بان بین‌المللی می‌نویسد که از زمان شروع حملات هوایی روسیه حداقل سه بیمارستان در شمال غربی سوریه بمباران شده‌اند.

در مورد اخیر از این بمباران‌ها که روز سه‌شنبه اتفاق افتاد، حداقل ۱۲ نفر در بیمارستان سرمین در ناحیه ادلب کشته شده‌اند. گفته می‌شود حداقل سه نفر از قربانیان کادر پزشکی بیمارستان بوده‌اند. شاهدان و مجروحان حادثه می‌گویند این بیمارستان حدود ساعت یک بعد از ظهر دو بار بمباران شد.

دکتر محمد تناری مدیر بیمارستان سرمین گفت به نظر می‌رسد این تأسیسات مستقیماً هدف حمله قرار گرفته و به خاطر آسیب‌های ناشی از بمباران این بیمارستان دیگر قادر به مداوای بیماران نیست.

به گفته او این بیمارستان در گذشته نیز حداقل ۱۰ بار دیگر هدف حملات هوایی قرار گرفته است. در طول جنگ داخلی سوریه نهادهای پزشکی بین‌المللی بارها اعلام کرده‌ا ند که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به طور سیستماتیک توسط همه طرف‌های درگیر مورد حمله قرار می‌گیرند.

پزشکان مدافع حقوق بشر می‌گوید که از زمان شروع تظاهرات علیه حکومت بشار اسد در مارس ۲۰۱۱ تا پایان اوت ۲۰۱۵ حداقل ۳۰۷ مورد حمله به بیمارستان‌های سوریه را ثبت کرده که براثر آن ۶۷۰ پزشک و کادر درمانی کشته شده‌اند.

این نهاد بین‌المللی در گزارش خود می‌گوید: «نیروهای دولتی مسئول بیش از ۹۰ درصد از این حملات بوده و هر یک از این حملات مصداق جنایت جنگی است».

گزارش بمباران بیمارستانی در ادلب در جریان حملات هوایی روسیه را گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» مستقر در لندن نیز منتشر کرده‌است، اما روز پنجشنبه، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به آن گفت که اطلاعات منتشر شده توسط این گروه «ساختگی» است و «بیش از نوشته‌های یک نویسنده در گوشه یک پیتزافروشی، قابل اعتماد نیست».

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که حدود دو هفته پیش بر اثر حمله هوایی نیروهای آمریکایی به بیمارستانی در شهر قندوز در افغانستان حداقل ۲۲ نفر کشته شدند که ۱۲ نفر از آنها کادر پزشکی بیمارستان و سایرین بیماران بستری بودند. این حمله به شدت محکوم شد، مقامات ارشد آمریکا مجبور به عذرخواهی شده و قرار است یک تحقیقات بین‌المللی در مورد این حادثه صورت بگیرد.

خالد الملاجی، مسئول یک نهاد پزشکی بین‌المللی دیگر به نام کمک‌های پزشکی در سوریه می‌گوید: «جامعه بین‌المللی مثل مورد حمله هوایی به قندوز باید به حمله به بیمارستان ادلب اعتراض کند. این اعتراض علاوه بر بشار اسد باید به حکومت روسیه صورت بگیرد که قاعدتاً امکان هدف‌گیری دقیق‌تری دارد».

از اوایل اکتبر روسیه حملات هوایی شدید و گسترده خود به مواضع شورشیان در شمال غرب سوریه را آغاز کرده است. این حملات در نواحی اطراف ادلب و حما، که شورشیان مورد حمایت آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس در ماه‌های اخیر پیشروی زیادی داشتند، شدیدتر بوده است.

روسیه مدعی است که هدف اصلی عمليات هوایی آن کشور نیروهای گروه «خلافت اسلامی» است ولی شواهد نشان می‌دهند که اکثر این حملات در مناطقی صورت می‌گیرد که این گروه در آنجا حضوری ندارند.

روزنامه گاردین می‌افزاید در اواسط ماه مارس و وقوع حملات با ماده شیمیایی کلر بیمارستان سرمین مرکز اصلی مداوای مجروحان این حملات بود. در این حملات هلی‌کوپترهای ارتش سوریه بشکه‌های مملو از ماده شیمیایی کلر را به سوی اهداف خود پرتاب می‌کردند که حداقل شش کشته و بیش از ۵۰ مجروح به جا گذاشت.

وقوع این حملات باعث شد که یک بار دیگر اتهامات مربوط به استفاده رژیم بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی مطرح شود.

مدیر بیمارستان سرمین می‌گوید این مرکز درمانی طی ماه گذشته بیش از پنج هزار بیمار را مداوا کرده و حدود ۱۰۰ مورد عمل جراحی انجام داده است.

دکتر محمد تناری در مورد حمله روز سه‌شنبه می‌گوید: « به نظرم هواپیماهای روسی بودند. چون با حملات قبلی که توسط نیروهای سوریه انجام می‌شد تفاوت داشت».

مسئولان نهادهای پزشکی بین‌المللی در سوریه می‌گویند طی هفته گذشته علاوه بر سرمین دو بیمارستان دیگر در ناحیه حلب مورد حمله قرار گرفته‌اند و در ماه جاری به دو درمانگاه در ناحیه ادلب و اللطامنه حمله شده است.

ویدنی براون، مسئول پزشکان مدافع حقوق بشر، نیز گفت نیروهای روسیه نیز همان روش ارتش سوریه را ادامه می‌دهند. او افزود: «به بهانه مبارزه با تروریسم نمی‌توان حمله به بیمارستان‌ها را توجیه کرد و هیچ حکومتی حق ندارد به بیمارستان‌ها و کادر پزشکی حمله کند. روسیه با این حملات خود امکانات پزشکی را نابود کرده، جان بیماران و کادر درمانی را به خطر انداخته و غیرنظامیان را از دسترسی به امکانات محدود پزشکی و درمانی در سوریه محروم می‌کند».

XS
SM
MD
LG