لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

گفت‌وگوی لاوروف و کری درباره یافتن روند سیاسی برای بحران سوریه


در روزی که وزیر خارجه روسیه از آمادگی برای حمایت از ارتش آزاد سوریه» خبر داده، او و همتای آمریکایی‌اش به طور تلفنی درباره سامان دادن روندی سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه گزارش داده که این تماس تلفنی وزیران خارجه آمریکا و روسیه، به درخواست آقای کری در روز شنبه دوم آبان برقرار شده است.

دو وزیر امور خارجه، یک روز قبل همراه با همتایان ترکیه‌ای و سعودی خود در وین اتریش درباره سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

وزیر امور خارجه روسیه، صبح روز شنبه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را در جریان مباحث آن دیدار قرار داد.

وزیر امور خارجه آمریکا، گفت‌وگوهای چهارجانبه وین را «سازنده و پربار» توصیف کرد اما گزارش‌ها از اختلاف شدید میان آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه از یک سو با روسیه از سوی دیگر درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حکایت داشته‌اند.

آقای لاوروف همچنین در روز شنبه گفت که مسکو آماده حمایت از ارتش آزاد سوریه در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی یا داعش است.

این در حالی است که ارتش آزاد سوریه همزمان با داعش، علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز می‌جنگد و روسیه می‌گوید که مداخله نظامی‌اش در سوریه برای کمک به دولت این کشور است.

در جریان پنج سال بحران سیاسی و جنگ داخلی در سوریه، حدود 250 هزار نفر از مردم این کشور کشته شدند. صدها هزار نفر مجروح و میلیون‌ها نفر آواره در داخل و خارج از سوریه، دیگر تبعات این بحران بوده‌اند.

ایران و روسیه اصلی‌ترین حامیان بشار اسد بوده‌اند که به حکومت او، سیاسی، نظامی و اقتصادی کمک می‌کنند.

XS
SM
MD
LG