لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

ارزیابی «مثبت» ایران از اقدامات مسکو درباره سوریه


معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به نشست وزرای خارجه عربستان، آمریکا، ترکیه و روسیه در وین درباره سوریه گفت که تهران از تلاش‌های سازمان ملل درباره سوریه حمایت می‌کند و اقدام‌های مسکو در این کشور را «مثبت می‌داند».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران، روز شنبه دوم آبان، یادآور کرد که جمهوری اسلامی ضمن رایزنی با اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه بر «ضرورت تمرکز بر راهکار سیاسی واقع‌بینانه در سوریه» تأکید می‌کند.

وی اضافه کرد: «همه باید به تقویت روند سیاسی در سوریه کمک کنند و در نهایت این مردم این کشور هستند که برای کشورشان تصمیم می‌گیرند».

مواضع آقای امیر عبداللهیان درباره نشست وین در حالی است که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی به نشست پاریس که سال گذشته بدون حضور ایران درباره راه‌های مقابله با گروه حکومت اسلامی برگزار شد واکنش منفی نشان داده بودند.

در آن زمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نشست پاریس را «ائتلاف توبه‌کاران» نامیده و گفته بود که کشورهای شرکت‌کننده در این نشست «بعضاً در تشکيل و تقويت داعش نقش داشته و دارند».

وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان سعودی، روز جمعه اول آبان در وین، پایتخت اتریش، با یکدیگر دیدار و درباره شرایط سوریه گفت‌وگو کردند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، حضور احتمالی ایران در دور آتی مذاکرات درباره سوریه را رد نکرده و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز ابراز امیدورای کرده است که در دور آتی این مذاکرات ایران و مصر نیز حضور داشته باشند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، او را در جریان «محتوا و نتایج» نشست وین قرار داد.

براساس این گزارش، وزرای خارجه دو کشور در این تماس تلفنی «بر لزوم افزایش تماس‌ها برای حل بحران‌های منطقه و بازگرداندن ثبات و امنیت به خاورمیانه» تأکید کردند.

روسیه بمباران هوایی خود در سوریه را از هشتم مهرماه آغاز کرده و می‌گوید که هدف از این بمباران‌ها مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش سابق) است.

جمهوری اسلامی از این اقدام روسیه حمایت کرده و در مقابل ایالات متحده و هم‌پیمانانش بر این باورند که هدف اکثریت این حملات هوایی نیروهای موسوم به «میانه‌رو» و مخالف بشار اسد بوده است.

آقای امیر عبداللهیان دربخش دیگری از سخنان خود،«ضروری‌ترین» اقدام برای حل بحران سوریه را کنترل مرزهای همسایگان و «مبارزه واقعی با تروریسم به موازات پیگیری روند سیاسی» دانست.

وی تأکید کرد: «برخی طرف‌هایی که با تقویت تروریست‌ها نقش منفی در سوریه ایفا کرده‌اند اکنون باید فقط به نقش سازنده در سوریه بیندیشند».

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که در شکل گیری گروه حکومت اسلامی نقش داشته است.

ایران و عربستان سعودی علاوه بر سوریه درباره یمن و بحرین نیز اختلاف‌های اساسی دارند. ایران متهم به حمایت از شورشیان شیعه حوثی دریمن و مخالف مداخله نظامی عربستان دراین کشور است.

در همین حال آقای امیر عبداللهیان گفته است که «زمان تجاوز علیه مردم مظلوم یمن برای سعودی به پایان رسیده و پیوستن خارطوم به ائتلاف سعودی علیه یمن برای سودان هیچ نفعی نخواهد داشت».

بنا بر گزارش‌ها از هفته گذشته گروه پرشماری از نیروهای ارتش سودان، که تعداد آنها تا شش هزار تن اعلام شده، در بندر عدن فرود آمده‌اند تا به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، در نبردها در یمن بپیوندند.

مأموریت این گروه حفظ امنیت بندر عدن عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG