لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

کری حضور احتمالی ایران در مذاکرات آتی درباره سوریه را رد نکرد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف،‌وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات چهارجانبه وین
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف،‌وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات چهارجانبه وین

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۳ اکتبر، ابراز امیدورای کرد که دور دیگری از مذاکرات درباره سوریه هفته آینده برگزار شود. وی با این حال حضور احتمالی ایران در دور آتی مذاکرات درباره سوریه را رد نکرده است.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه وزیران امور خارجه روسیه، ترکیه و عربستان به مدت دو ساعت در نشستی چهارجانبه درخصوص جنگ در سوریه در وین، پایتخت اتریش مذاکره کردند.

تلاش‌های دیپلماتیک از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. آمریکا، ترکیه و عربستان ضمن حمایت از برخی از مخالفان حکومت سوریه، خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت به عنوان پیش شرطی برای حل بحران سوریه هستند. این در حالی است که روسیه به همراه ایران با این پیش شرط مخالف هستند.

جان کری روز جمعه پس ازمذاکرات با سرگئی لاوروف، عادل الجبیر و فریدون سنیراوغلو، وزرای خارجه روسیه، عربستان و ترکیه در وین گفته است: «آنچه که ما امروز بر سر آن توافق کردیم این بود که با همه طرف‌های درگیر مشورت شود و امیدوارم نشست دوباره تا جمعه آینده در سطحی گسترده‌تر برگزار شود تا ببینیم که آیا زمینه‌های مشترک کافی برای دستیابی به راه حل سیاسی وجود دارد یا نه.»

وزیر امور خارجه آمریکا که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اضافه کرده است: «من معتقدم که نشست امروز سازنده و مفید بود و ایده‌های تازه‌ای مطرح شد که من اکنون نمی‌خواهم آنها را مطرح کنم، اما امیدوارم در ‌‌نهایت بتوانند زمینه‌های تغییر اوضاع (در سوریه) را فراهم سازند.»

جان کری در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور ایران در نشست هفته آینده گفته است که در خصوص این که چه کشورهایی در این مذاکرات شرکت خواهند کرد، گمانه زنی نمی کند.

وی با این حال اضافه کرده است که انتظار می‌رود نشست هفته آینده فراگیر باشد و از خطای اینکه کسی ازاین مذاکرات کنار گذاشته شود، مبرا باشد.

به گزارش رویترز، در تمام مذاکرات بین المللی برای حل بحران سوریه که تاکنون برگزار شده و نتیجه‌ای در بر نداشته‌اند، ایران حضور نداشته‌اند. این درحالی است که با تداوم جنک در سوریه تاکنون ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

با این حال، سرگئی لاوروف، وزیرامور خارجه روسیه نیز روز جمعه ابراز امیدورای کرده است که در دور آتی این مذاکرات درباره سوریه ایران و مصر نیز حضور داشته باشند.

این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز روز جمعه پس از مذاکرات چهارجانبه گفته است، توافقی درخصوص سرنوشت بشار اسد در مذاکرات وین به دست نیامده است.

جان کری نیز اذعان کرده است که اختلاف نظر اساسی با روسیه و ایران بر سر آینده بشار اسد وجود دارد.

روسیه از حدود سه هفته پیش حملات هوایی خود به مواضع مخالفان حکومت بشار اسد را آغاز کرده است.

مسکو می‌گوید که هدف حملات هوایی از بین بردن «تمام گروه‌های تروریستی» در سوریه و به ویژه حکومت اسلامی، داعش، است. اما آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند، حملات روسیه، گروه‌هایی غیر از داعش از جمله «مخالفان میانه‌رو» مورد حمایت غرب را نشانه گرفته است.

XS
SM
MD
LG