لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

جبیر: به ایران به عنوان اشغالگر سرزمین‌های عربی در سوریه نگاه می‌شود


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان

وزیر خارجه عربستان روز شنبه، دوم آبان، گفت که ایران «کشوری صادرکننده و پشتیبان تروریسم است، در امور منطقه به شکل منفی دخالت می‌کند و به آن به عنوان کشور اشغالگر سرزمین‌های عربی در سوریه نگاه می‌شود».

عادل الجبیر این مطلب را در گفت‌وگو با شبکه العربیه، نزدیک به حکومت عربستان، و پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود که در ریاض به‌ سر می‌برد عنوان کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه ابراز امیدواری کرد که ایران «بخشی از پایه‌های حمایت از ثبات در منطقه و نه نیرویی برای شر باشد».

در همین حال، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که یک کارشناس وزارت خارجه ایران روز شنبه خطاب به وزیر خارجه عربستان گفته‌ است که «عادل جبیر بهتر است به اندازه وزنش سخن بگوید و سنجیده حرف بزند».

این «کارشناس مسائل منطقه در وزارت امور خارجه» که نام او ذکر نشده در ادامه گفته‌ است که «قبل از این که وزیر خارجه عصبی، ناشی و بی‌تجربه آنها کاری دست‌شان بدهد به او نصیحت کنند که به اندازه وزنش و سنجیده سخن بگوید و حد بردباری مردم بزرگ ایران را نیازماید.»

وی در عین حال افزوده است که «سخنان تکراری و سخیف وزیر سعودی فاقد پاسخگویی هم سطح سیاسی و یا واکنش رسمی وزارت خارجه ایران است».

کارشناس وزارت خارجه ایران در ادامه اظهار داشته‌ است: «ظاهراً عادل جبیر که بیشتر عمرش را در آمریکا گذرانده و به ادبیات آمریکایی‌ها عادت دارد، فراموش کرده از جانب کشوری صحبت می‌کند که ۷ ماه است با تمام توان نظامی‌اش و با تعدادی از متحدینش وارد جنگ وحشیانه‌ای علیه کشور همسایه مسلمان خود شده و مردم بی‌دفاع یمن را به خاک و خون کشیده و از هیچ جنایتی فروگذار نکرده، ولی نتوانسته هیچ پیروزی به دست آورد.»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران با تغییر سیاست‌هایش از دخالت در امور کشورهای منطقه خودداری کند و در عین حال تهدید کرد که ریاض حتی آماده مقابله نظامی با اقدامات ایران است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، روز ۲۷ مهر نیز در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه آلمان گفته‌ بود که «ما امیدواریم ایران سیاست‌هایش را تغییر دهد و دخالت در امور کشورهای منطقه، در سوریه، یمن، عراق و لبنان را متوقف کند».

وی همچنین افزوده‌ بود که عربستان از «تمام توان سیاسی، اقتصادی و نظامی» خود برای «دفاع از حاکمیت و مردمش در برابر اقدامات ایران» استفاده خواهد کرد.

این سخنان عادل الجبیر در روزی بیان شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر سخنان تندی علیه عربستان سعودی اظهار کرد.

آقای خامنه‌ای پیش از این نیز در واکنش به حادثه کشته شدن حجاج ایرانی در منا، عربستان سعودی را به «عکس‌العمل خشن و سخت» تهدید کرده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم چند روز پیش از آن با بیان این که «تلاش عربستان برای حذف ایران از منطقه باعث خونریزی و دامن زدن به درگیری می‌شود»،خواستار پایان دادن به این روند شد.

در واکنشی به این سخنان، آقای جبیر گفته است که «وقتی عربستان سعودی و مردمش هدف حملات مداوم ایران قرار دارند، داشتن روابط مثبت سخت است».

عربستان سعودی و ایران در سوریه، یمن، عراق و لبنان از جناح‌های رقیب و‌ گاه نیروهای دشمن یکدیگر حمایت می‌کنند و این امر به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است.

برنامه اتمی ایران نیز از دیگر نگرانی‌های پادشاهی سعودی در این مدت بوده است.

XS
SM
MD
LG