لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

بروجردی: عربستان مرگ رکن‌آبادی در منا را اثبات کند


علاء‌الدین بروجردی
علاء‌الدین بروجردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس ایران تلویحا از عربستان خواست که یا مرگ سفیر سابق ایران را در حادثه منا ثابت کند یا جنازه او را تحویل دهد، در غیر این صورت «فرضیه ربایش» این مقام سابق قوت می‌گیرد و «قابل پیگیری» است.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، به نقل از مقام‌هایی در دولت اعلام کرد که غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، در حادثه منا زنده بوده و «با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده»، اما پس از آن مفقود شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی روز سه‌شنبه، ۲۸ مهر، تاکید کرد که اگر دولت عربستان نتواند مرگ او را اثبات کند یا جنازه او را تحویل دهد، «فرضیه ربایش» سفیر سابق جمهوری اسلامی «به عنوان فرضیه امنیتی قابل پیگیری است».

وی با اشاره به گفته‌های سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، و حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه، در نشست «فوق‌العاده» کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که «بر اساس شواهد شاهدان عینی» آقای رکن‌آبادی «در حالی که در قید حیات بودند، با آمبولانسی به بیمارستان منتقل شده، اما بعد از این ماجرا خبر موثقی از وضعیت او وجود ندارد».

این گفته آقای بروجردی در حالی است که حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر خارجه، پیش از این گفته بود که شواهد و قرائن و مشاهدات شخصی او از محل حادثه «احتمال ربایش را تأیید نمی‌کند».

رسانه‌های ایران پیش از این خبر داده بودند که علاوه بر سفیر سابق ایران در لبنان، برخی از نیروهای سپاه پاسداران نیز در حادثه منا مفقود شده‌اند.

در همین حال وب‌سایت «میدان ۷۲» بر اساس «شنیده‌ها»ی خود اعلام کرده است که «۱۶ نفر از مسئولان و رده‌های بالای امنیتی، نظامی و دیپلماتیک» جمهوری اسلامی در حادثه منا مفقود شده‌اند.

علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران، از جمله افراد مفقود شده در حادثه منا است و برخی از منابع از جمله خبرگزاری رسا، از او به عنوان «معاون سرلشکر صفوی» یاد کرده‌اند.

آقای صفوی، که بین سال‌های ۷۶ تا ۸۶ فرمانده کل سپاه پاسداران بود، اکنون مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی است.

برخی از وب‌سایت‌های خبری نیز از حسن دانش، فؤاد مشغلی، عمار میرانصاری و سید حسن حسنی به عنوان دیگر نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام برده‌اند که در این حادثه مفقود شده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی،​ مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، حادثه روز سه‌شنبه، هفتم مهر، حادثه «رمی جمرات» در منا را «ظن‌‌برانگیز» خوانده و بدون اشاره به جزئیات از مفقود و کشته شدن برخی «افراد رده بالای» جمهوری اسلامی در این حادثه خبر داده بود.

در همان روز اما مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، ادعاها درباره دخالت موساد (سازمان امنیت و اطلاعات اسرائیل) در این حادثه را «فرافکنی و عملیات روانی ایادی تزویر» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG