لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۴

عراقچی: در اجلاس وین، مشاجره بین ظریف و الجبیر پر تنش بود


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه ۱۱ آبان جزییاتی از اختلافات بین محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس بحران سوریه در وین درهفته گذشته را بیان کرده است.

عباس عراقچی که در بخش گفت‌و‌گوی ویژه شبکه دو تلویزیون دولتی ایران صحبت می‌کرد، گفته است: «در ۸ ساعت بحث‌های مفصل بین هیات‌ها بود و ایران و روسیه و تا حدی چین یک سو و در طرف دیگر، دیگر کشور‌ها بودند و در بخشی مشاجرهٔ محمد جواد ظریف و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان وجود داشت.»

عراقچی تصریح کرد: «کشمکش‌های زیادی بود و دیالوگ‌های بین ما و عربستان پر تنش بود و صدا‌ها بالا رفت. حتی وزاری خارجه یکی از کشور‌ها با عصبانیت اعلام کرد که ظاهرا ما آمدیم که خواسته‌های ظریف را برآورده کنیم و همه اذعان داشتند که خواسته‌های آقای ظریف در حال تامین شدن است.»

نشست حل بحران سوریه برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی در این کشور روز جمعه هفته گذشته با حضور وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، مصر، لبنان و همچنین نمایندگانی از عراق، قطر، عمان، امارات متحده عربی، اردن و چین در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

عباس عراقچی همچنین گفته است: «ظریف سنگ تمام گذاشتند تا خواسته‌های ما وارد سند شود. اگر متن اولیه منتشر می‌شد می‌دیدیم که چقدر با متن نهایی فاصله داشت و خواسته‌های اصولی ما در این بیانیه دیده می‌شود و سند نهایی می‌تواند مبنایی برای مذاکرات طولانی و پیچیده در آینده شود.»

در این نشست اعلام شد که کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات بر سر آغاز دور تازه‌ای از تلاش‌های بین المللی برای برقراری آتش‌بس و برگزاری انتخابات تازه در سوریه توافق کرده‌اند، اما در مورد آینده بشار اسد به توافق نرسیدند.

پیش‌تر نیز حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران در خصوص رویارویی ایران و عربستان در این نشست گفته بود: «هیات ایرانی در این نشست وین تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود و بر روی راه حل سیاسی موضوع سوریه تمرکز کند، اما عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان اظهاراتی نامتوازن و بی‌اساس مطرح کرد و رفتاری دون شان وزیر خارجه یک کشور بروز داد که با واکنش تند آقای ظریف مواجه شد.»

حسین امیرعبداللهیان افزوده بود: «آقای ظریف در زمان رسمی جلسه یک بار با بی‌اعتنایی به اظهارات عادل الجبیر و بار دیگر با صراحت اتهامات بی‌اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوریه و برخی مسائل منطقه را بیان کرد.»

بحران سوریه یکی از مواردی است که باعث تشدید تنش بین ایران و عربستان شده است. در حالی عربستان به همراه شماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان برکناری بشار اسد هستند، ایران و روسیه از رییس جمهوری سوریه حمایت می‌کنند.

تا پیش از مذاکرات اخیر در وین، آمریکا و عربستان به همراه شماری از کشورهای حاضر در نشست‌های بین المللی برای حل بحران سوریه مخالف حضور ایران در چنین مذاکراتی بودند. این کشور‌ها استدلال می‌کردند که مواضع ایران و مواضع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، یکی است و حضور تهران در چنین نشست‌هایی را مفید نمی‌دانستند.

اما پس از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ماه سپتامبر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود که چند کشور، از جمله ایران می‌توانند در حل برخی مسائل حاد خاورمیانه نقش بازی کنند.

XS
SM
MD
LG