لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۷

امیرعبداللهیان: ایران ممکن است گفت‌وگوهای سوریه را ترک کند


جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۱ آبان تهدید کرد که اگر نشست‌های سوریه «سازنده و نتیجه‌بخش» نباشند در آنها شرکت نخواهد کرد و نقش عربستان در مذاکرات اخیر سوریه را «غیرسازنده و منفی» خواند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، به شبکه تلویزیونی «العالم» گفته است که حضور ایران در نشست‌های آتی «به روند این گفت‌وگوها بستگی دارد» و «جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی شرکت می‌کند که نتیجه بخش و کمک کننده به حل سیاسی در سوریه باشد».

قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای از جمله ایران و عربستان روز هشتم آبان در وین گردهم آمدند تا درباره یافتن راه حل سیاسی به منظور پایان دادن به چهار سال و نیم بحران و جنگ داخلی در سوریه مذاکره کنند.

تهران و مسکو بر ابقای رییس جمهوری سوریه تاکید دارند و این در حالی است که آمریکا، عربستان و ترکیه خواستار کناره‌گیری بشار اسد به منظور حل بحران این کشور هستند.

امیرعبداللهیان در سخنان روز دوشنبه خود، «برخی کشورها و به طور مشخص عربستان سعودی» را به ایفای «نقش غیرسازنده و منفی» در نشست وین متهم کرد و گفت: «برخی از طرف‌ها به موضوعاتی علاقه‌مند بودند وارد شوند که اساسا در صلاحیت مردم سوریه است. ما از اینکه دیگران بخواهند در مورد آینده سیاسی سوریه تصمیم بگیرند، حمایت نمی‌کنیم».

وی با بیان اینکه ایران «از مسیر گفت‌وگو و کمک به تقویت سیاسی و مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد»، در عین حال تصریح کرد: «اگر نشست‌ها صرفا نمایشی و اعلام مواضع و نشست‌هایی باشد که حقوق مردم سوریه بخواهد در آن نادیده گرفته شود، طبیعی است که یا باید مسیر این نشست‌ها و گفت‌وگوها اصلاح شود و یا اینکه چنان‌چه گفت‌وگوها بی‌ثمر باشد» جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت نخواهد کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، نیز روز دوشنبه از نقش عربستان در منطقه انتقاد کرد و بدون نام بردن از عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور، که منتقد سیاست‌های ایران در منطقه است، گفت: «جوانی کم تجربه در یکی از کشورهای منطقه، با درشت گویی در برابر بزرگان به جایی نخواهند رسید».

امیرعبداللهیان نیز گفته است: «متاسفانه عادل الجبیر، در حوزه سیاست خارجی عربستان سعودی، رفتارهای غیرمتوازنی از خود بروز می دهد که در‌ شان یک وزیر خارجه نیست».

وزیر امور خارجه عربستان که ۵۳ ساله است روز دوم آبان گفت که ایران «صادرکننده و پشتیبان تروریسم است، در امور منطقه به شکل منفی دخالت می‌کند و به آن به عنوان کشور اشغالگر سرزمین‌های عربی در سوریه نگاه می‌شود».

وی روز نهم آبان نیز در منامه گفته بود که ایران از رفع تحریم‌ها، برای «بهبود شرایط اقتصادی»اش استفاده کند نه «سیاست‌های خصمانه» در منطقه.

مقام‌های جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان ظرف یکسال گذشته که پادشاه، وزیر دفاع و وزیر خارجه جدیدی در عربستان قدرت را به دست گرفته‌اند از آنها به عنوان افرادی «جوان» و «کم تجربه» یاد می‌کنند. وجه مشترک تیم جدید نظامی و سیاسی عربستان، اتخاذ رویکردی ضد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در جهان عرب است.

عربستان در یمن علیه گروه انصارالله- شیعیان زیدی نزدیک به ایران- وارد جنگ شده است و در سوریه نیز از مخالفان بشار اسد حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کند.

XS
SM
MD
LG