لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

کلاپر: هنوز نشانه‌ای از مداخله تروریستی در سقوط هواپیمای روسی وجود ندارد


جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا
جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا

جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا دوشنبه ۱۱ آبان گفته است، هنوز شواهد مستقیمی از مداخله تروریستی در سقوط هواپیمای روسیه بر فراز صحرای سینا در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز کلاپر در کنفرانسی در واشینگتن گفته است که «بعید» می‌داند که گروه حکومت اسلامی (داعش) از توانایی چنین حمله ای برخوردار باشد. اما وی با این حال تاکید کرد، به طور کامل نمی‌توان چنین احتمالی را رد کرد.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفته است: «ما هنوز شواهد و نشانه‌هایی از مداخله مستقیم تروریستی در اختیار نداریم.»

نهاد اطلاعات ملی آمریکا بر ۱۷ سازمان اطلاعاتی این کشور نظارت دارد.

یک هواپیمای ایرباس ای۳۲۱ روسیه که از شرم الشیخ در مصر راهی سن پترزبورگ در روسیه بود روز شنبه برفراز صحرای سینا سقوط کرد و کلیه ۲۲۴ سرنشین ان کشته شده‌اند.

جیمز کلاپر گفته است: داعش مسئولیت (سقوط هواپیمای روسی) را برعهده گرفته است، اما واقعا نمی‌دانیم که در این مساله دخالت داشته‌اند.

روسیه و مصر نیز پیشتر احتمال دخالت گروه حکومت اسلامی را در سقوط این هواپیمای روسی رد کرده بودند.

این در حالی است که مقام‌های هواپیمایی روسیه می‌گویند، عوامل «بیرونی» در سقوط این هواپیما نقش داشته‌اند.

روز دوشنبه الکساندر اسمیرنوف، از مدیران شرکت هواپیمایی متروجت (کاگَلیماویا)، شرکت مالک هواپیمای ساقط‌ شده، درباره دلایل احتمالی سقوط این هواپیما گفته است: «نقص فنی منتفی است و علت سقوط، خطای انسانی هم نبوده‌است.»

این در حالی است که روز یکشبنه یک مقام هواپیمایی روسیه در قاهره گفته بود: «متلاشی شدن هواپیما در آسمان روی داده است و قطعات این هواپیما در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ کیلومتر مربع پراکنده شده است.»

درهمین زمینه، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر نیز روز گذشته گفته بود: ماه‌ها طول خواهد کشید تا علت واقعی سقوط این هواپیما مشخص شود و در این مدت دولت مصر در تحقیقات به روسیه کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG