لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۸

ولایتی: ایران در نشست آتی وین درباره سوریه فعالانه شرکت می‌کند


علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، از «حضور فعالانه» ایران در نشست آینده وین درباره سوریه «با حفظ موازین اعلام شده و رعایت خطوط قرمز» خبر داده است.

آقای ولایتی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما که شنبه ۱۶ آبان منتشر شده، تاکید کرده که حضور جمهوری اسلامی در گفت‌وگوهای بین‌المللی درباره سوریه به معنی «عقب‌نشینی» از مواضع قبلی نیست.

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی توضیح داده است: «جمهوری اسلامی ایران از هر نوع کمکی که بتواند به ملت سوریه کند، دریغ نمی‌کند اما غیر از عرصه دفاعی، ما در عرصه سیاسی نیز از سوریه به عنوان متحد خود حمایت می‌کنیم».

نمایندگان جمهوری اسلامی به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هشتم آبان، برای نخستین بار امکان پیدا کردند تا در یک نشست بین‌المللی درباره سوریه که با حضور آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی، ترکیه، سازمان ملل متحد و ... برگزار شد، شرکت کنند.

ایران و روسیه در این نشست بر لزوم بقای بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی سوریه در قدرت تاکید کردند اما این امر با مخالفت آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه مواجه شد.

پس از آن بود که معاون وزارت امور خارجه ایران هشدار داد که اگر گفت‌وگوهای آتی «سازنده و نتیجه‌بخش» نباشد، نمایندگان جمهوری اسلامی در آن‌ها شرکت نخواهند کرد.

ایران و روسیه در جریان پنج سال بحران سیاسی و جنگ داخلی در سوریه، از دولت بشار اسد، حمایت همه جانبه مالی، سیاسی و نظامی کرده‌اند.

اکنون نیز علی‌اکبر ولایتی گفته که «دولت کنونی سوریه نشان داده است که لیاقت این را دارد که به عنوان مدافع ملتش در صحنه باشد» و افزوده است: «اگر امروز هم رای‌گیری کنند آقای بشار اسد بیش از هر مدعی دیگر رای خواهد آورد.»

XS
SM
MD
LG