لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

ادامه بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها


در آستانه سفر سیاسی نخست وزیر اسرائیل به واشینگتن برای گفت‌وگو با رئیس جمهوری آمریکا، بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه شدت نیز گرفته و دو فلسطینی دیگر کشته و شماری اسرائیلی زخمی شدند.

در تازه‌ترین رخداد از این دور تازه خشونت‌ها یکشنبه هفدهم آبان یک راننده فلسطینی که شماری از اسرائیلی‌های ایستاده در یک ایستگاه اتوبوس را زیر گرفت، کشته شد.

در این رخداد در نزدیکی نابلس در کرانه باختری، پنج اسرائیلی زخمی شدند؛ حال یکی از مجروحین «بسیار وخیم» توصیف شد. یکی از زخمی‌های اسرائیلی یک زن ۲۶ ساله حامله است.

نیروهای اسرائیلی در نزدیکی محل با شلیک گلوله سلیمان شاهین راننده ۲۲ ساله اهل شهر رام ال‌ه را هدف قرار دادند.

فلسطینی‌ها در شماری از حملات یک ماه و نیم اخیر در حال رانندگی با خودروهای شخصی به اسرائیلی‌ها حمله کرده و آن را بخشی از «مقاومت مردمی» می‌نامند.

روز جمعه نیز یک زن جوان فلسطینی و سپس یک زن ۷۲ ساله فلسطینی به اتهام تلاش برای زیرگرفتن نظامی‌های اسرائیلی در نزدیکی شهر الخلیل، حبرون، هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند.

فلسطینی‌ها تأکید دارند که خانم ثورت العشراوی، بانوی ۷۲ ساله، در جاده تصادف کرده‌است. تشکل‌های مسلح فلسطینی گفته‌اند از قتل این زن سالخورده «انتقام» خواهند گرفت.

در پی کشته شدن این زن، شامگاه جمعه در دو حمله با سلاح گرم، سه اسرائیلی زخمی شدند که وضعیت جسمی یکی از مجروحین، نوجوانی ۱۶ ساله، «بسیار وخیم» توصیف شد.

همچنین بامداد یکشنبه هفدهم آبان، یک زن فلسطینی که در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین «بیتار عیلیت» در غرب بیت‌اللحم در کرانه باختری هنگام نشان دادن کارت شناسایی خود با بیرون آوردن چاقو از کیف به یک نگهبان اسرائیلی حمله کرد، هدف قرار گرفت و کشته شد.

دوربین محل نگهبانی، نزدیک شدن این زن ۲۲ ساله به نام «حلوه علیان سلیم درویش» از اهالی روستای «حسان» در بیت اللحم تا حمله با چاقو از سوی او را ثبت کرده‌است.

فلسطینی‌ها می‌گویند، با احتساب کشته‌ها در حملات بامداد یکشنبه، تعداد «شهدا» در یک ماه و نیم اخیر به ۸۰ نفر افزایش یافته است؛ اسرائیل می‌گوید بیش از ۵۰ نفر آنها خود حمله‌کنندگان بودند که اکثراً بعد از حمله به رهگذران اسرائیلی با چاقو، کشته شدند.

بحران امنیتی در حالی ادامه یافته‌است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دوشنبه هجدهم آبان، در کاخ سفید با باراک اوباما دیدار می‌کند.

هرچند از قبل قرار بود که بیشترین بخش از دیدار رهبران به «نیازهای نظامی» اسرائیل پس از توافق اتمی ایران اختصاص یابد، اما دور تازه خشونت‌های خیابانی نیز این دیدار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

روزنامه هاآرتص یکشنبه هفدهم آبان نوشته‌است، نتانیاهو در دیدار با اوباما «پیشنهادهایی تازه» را برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی مطرح خواهد کرد.

بر پایه این گزارش، این پیشنهادهای مبتنی بر «حسن نیت» هفته گذشته در دیدار یوسی کهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل با همتای آمریکایی‌اش، سوزان رایس، در سفر کهن به واشینگتن مطرح شده بود.

کاخ سفید پنج‌شنبه گفته بود، در ۱۴ ماهی که از ریاست جمهوری اوباما باقی است، «تحقق راهکار سیاسی دو کشور برای دو ملت امکان‌پذیر نیست».

جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا، شنبه در نشستی با یهودیان کشورش، حمایت «خلل‌ناپذیر» آمریکا از امنیت اسرائیل را مورد تأکید قرار داد و گفت، باید مانع از مبدل شدن این خشونت‌ها به یک انتفاضه دیگر شد.

در همین حال، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، در مصاحبه‌ای با هاآرتص که یکشنبه هفدهم آبان منتشر شده، گفته‌است، بحران جاری ثابت کرد آن کسانی که فکر می‌کردند بن‌بست در صلح را می‌توان همچنان حفظ کرد و زندگی آسوده‌ای داشت، اشتباه می‌کردند.

اشاره تلویحی آقای فابیوس به نخست وزیر اسرائیل است؛ مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی از سال‌ها پیش و با نخست وزیر شدن نتانیاهو در بن‌بست قرار گرفت.

هم‌زمان، بنوشته هاآرتص، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان گفته‌است تنها از راه برپایی کشور فلسطین است که امنیت اسرائیل تأمین می‌شود.

XS
SM
MD
LG