لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

فرانسه: آمریکا درباره عدم مجازات شرکت‌های اروپایی در صورت تحریم ایران تضمین دهد


لوران فابیوس می‌گوید که روحیه آمریکایی‌ها روحیه همکاری بوده، اما ما حالا می‌خواهیم که این رفتار به مسئله‌ای ملموس تبدیل شود.
لوران فابیوس می‌گوید که روحیه آمریکایی‌ها روحیه همکاری بوده، اما ما حالا می‌خواهیم که این رفتار به مسئله‌ای ملموس تبدیل شود.

دولت فرانسه در آستانه سفر رسمی رییس جمهوری ایران به پاریس، خواستار تضمین آمریکا به شرکت‌های اروپایی شده است که در صورت بازگشت تحریم‌های ایران، به دلیل تجارت با تهران مجازات نشوند.

آمریکا اخیرا به شرکت‌های بین‌المللی هشدار داد که تحریم‌های ایران هنوز لغو نشده، و از عجله برای امضای قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری با ایران خودداری کنند.

قرار است حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، همراه با یک هیات سیاسی - اقتصادی روز شنبه عازم دیدار از ایتالیا و سپس فرانسه شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۹ آبان در سخنانی در پارلمان این کشور گفت: «روحیه آمریکایی‌ها روحیه همکاری بوده، اما ما حالا می‌خواهیم که این رفتار به مسئله‌ای ملموس تبدیل شود و مسائلی که تاکنون [برای شرکت‌ها] پیش آمده، دوباره رخ ندهند».

آمریکا در سال ۲۰۱۴ شرکت فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریباس» را به خاطر نقض تحریم‌های ایران تقریبا ۹ میلیارد دلار جریمه کرد. این هفته هم «دویچه بانک» آلمان ناچار شد به علت نقض تحریم‌های کشورهایی مانند ایران و سوریه و انجام معاملات برای آن‌ها مبلغ ۲۵۸ میلیون دلار به آمریکا جریمه بپردازد.

بانک‌ها و شرکت‌های دیگر فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی هم بوده‌اند که به همین دلیل از سوی آمریکا مجازات شده‌اند.

پس از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در وین و چشم انداز لغو تحریم‌های ایران که قرار است با به اجرا در آمدن این توافق در ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۶ آغاز شود، شرکت‌های اروپایی، از جمله فرانسوی درصدد بازگشت به بازار ایران هستند و هیات‌هایی از سوی آن‌ها نیز در ماه‌های اخیر به تهران سفر کرده‌اند، اما آمریکا به این شرکت‌ها هشدار داده است که نباید در امضای قرارداد با ایران شتاب به خرج دهند چون تا زمانی که ایران به تعهداتش مطابق توافق هسته‌ای وین عمل نکند، تحریم‌ها همچنان برقرار خواهد بود.

لوران فابیوس روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش در پارلمان فرانسه گفت: در حالی که مذاکرات هسته‌ای با ایران در جریان بود دو هیات، متشکل از مسئولانی از فرانسه، بریتانیا و آلمان به آمریکا رفتند و در مورد همین موضوع [نحوه برخورد با شرکت‌های اروپایی در صورت بازگشت تحریم‌ها]، با مقام‌های واشینگتن گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه فرانسه که مردادماه گذشته، اندکی پس از اعلام توافق هسته‌ای ۲۳ تیرماه ایران با گروه۱+۵، همراه هیاتی از مدیران و صاحبان صنایع فرانسوی به تهران رفت، در پارلمان این کشور همچنین گفت که هدفش از آن سفر، بهبود روابط با ایران و فراهم کردن زمینه امضای توافق‌ها و قراردادهای احتمالی بود اما شرکت‌های فرانسوی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در ایران نیاز به تامین مالی و فاینانس از بانک‌های فرانسه خواهند داشت.

سخنان لوران فابیوس، چند روز پیش از دیدار رسمی حسن روحانی از پاریس بیان می‌شود.

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر حسن روحانی، به خبرگزاری‌های ایران گفته است که آقای روحانی همراه هیاتی بلند پایه صبح شنبه ۲۳ آبان ماه به دعوت نخست‌وزیر و رییس جمهوری ایتالیا به رم می‌رود.

قرار است آقای روحانی سپس با پاپ و مقام‌های دیگر واتیکان دیدار کند و بعد از آن روز دوشنبه در مقر یونسکو در پاریس به دعوت مدیرکل این سازمان در نشست سران عضو مجمع عمومی این نهاد سازمان ملل سخنرانی کند. رییس جمهوری ایران روز سه شنبه در پاریس با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی‌اش، دیدار خواهد کرد.

به گفته پرویز اسماعیلی، آقای روحانی در جریان سفر چهار روزه‌اش به ایتالیا و فرانسه با شماری از صاحبان صنایع بزرگ و سرمایه‌گذاران این کشورها نیز نشست‌هایی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG