لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

«کشته شدن» رهبر داعش در لیبی در حمله هوایی آمریکا


یک جنگنده اف-۱۵
یک جنگنده اف-۱۵

وزارت دفاع آمریکا روز شنبه ۲۳ آبان اعلام کرد که جت‌های اف-۱۵ آمریکایی در بمباران‌ها خود در لیبی موفق شده‌اند رئیس شاخه لیبی «حکومت اسلامی» (داعش) را به قتل برسانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که در این حمله هوایی، وسام نجم عبد زید الزبیدی، معروف به ابونبیل، شهروند عراق و رئیس گروه داعش در لیبی کشته شده‌است.

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز شنبه گفت که ابونبیل احتمالاً همان فردی است که در ویدئوی سر بریدن مسیحیان قبطی در ساحل لیبی به عنوان سخنگوی داعش غرب را تهدید می‌کرد.

ویدئوی یادشده اوایل سال جاری میلادی منتشر شد و در آن شمار زیادی گروگان قبطی دیده می‌شوند که در ساحل طرابلس لیبی به‌دست اعضای سیاه‌پوش داعش با به قتل می‌رسند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه گفت «هرچند این نخستین حمله هوایی آمریکا در لیبی نیست اما نخستین حمله هوایی ما علیه یک رهبر داعش در آن کشور است و این نشان می‌دهد که ما رهبران داعش را هر جا که باشند هدف قرار می‌دهیم.»

پیتر کوک در ادامه توضیح داد که «مرگ ابونبیل توان داعش برای رسیدن به مقاصد خود در لیبی را تضعیف می‌کند ازجمله توانایی در یارگیری بیشتر، ایجاد پایگاه در لیبی، و طرح‌ریزی حملات علیه ایالات متحده.»

این حمله هوایی پس از آن صورت می‌گیرد که گروه داعش مسئولیت حمله‌های روز جکعه به پاریس را برعهده گرفت؛ پیتر کوک اما به خبرنگاران گفت که عملیات علیه ابونبیل پیش از حملات پاریس آغاز شده‌بود.

کشور لیبی پس از کشته شدن معمر قذافی و سرنگونی حکومت او با هرج و مرج روبه‌رو شده و گزارش‌های داداگاه بین‌المللی کیفری حاکی است که از آن زمان، شمار کسانی که در لیبی به‌دست داعش به قتل رسیده‌اند بیشتر از تعداد مقتولان توسط دیگر گروه‌های متخاصم است.

جت‌های اف-۱۵ آمریکا در ماه ژوئن نیز یک حمله هوایی دیگر علیه مختار بالمختار، از رهبران اسلام‌گرای مرتبط با القاعده، در لیبی انجام دادند اما از مرگ او هیچگاه اطمینان کافی حاصل نشد.

XS
SM
MD
LG