لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

نخست‌وزیر روسیه: اتحاد با غرب بهترین راه مقابله با تروریسم است


دیمتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه
دیمتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه

دیمتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، ۲۷ آبان ماه، گفت کشورش می‌تواند به روش خود با تروریسم مقابله کند، اما بهترین گزینه برای این کار، اتحاد با غرب است.

او که در نشست کشورهای آسیا-پاسیفیک در مانیل، پایتخت فیلیپین سخن می‌گفت به حملات جمعه گذشته در پاریس و نیز سقوط هواپیمای روسی به دلیل بمب‌گذاری در مصر، اشاره کرده است.

به گفته نخست‌وزیر روسیه در سایه رخدادهای اخیر، بایکوت روسیه از سوی غرب «عجیب» به نظر می‌رسد.

خبرگزاری رویترز از آقای مدودف نقل کرده است که «عملیات تروریستی در هواپیمای ما و حملات تروریستی در پاریس… در رئوس سیاست جهانی قرار گرفته‌اند».

او افزوده است «علیه تمدن جهانی اعلان جنگ شده است. تهدید همه جهان را در بر گرفته، و متاسفانه جدی‌ست. در نتیجه موضع‌گیری برخی کشورهای غربی علیه روسیه عجیب به نظر می‌رسد».

نخست‌وزیر روسیه می‌گوید دو طرف باید «در این مبارزه» کنار یکدیگر باشند.

کشورهای غربی، پس از آنکه مسکو شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک روسیه ملحق کرد، و با شدت گرفتن نبردها در شرق اوکراین، وارد دوری کم‌سابقه از روابط پرتنش با آن کشور شدند.

سخنان نخست‌وزیر روسیه یک روز پس از آن بیان شده که مقام‌های آن کشور تائید کردند سقوط هواپیمای خطوط «متروجت» ناشی از بمب‌گذاری بوده است.

تنها چند روز پس از حملات مرگبار در پاریس؛ که در هر دو مورد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و شاخه‌ای از آن در مصر انجامشان را بر عهده گرفته‌اند.

پس از انتشار خبر بمب‌گذاری در هواپیمای روسی، رئیس‌جمهوری آن کشور، ولادیمیر پوتین، از تشدید حملات هوایی در سوریه، علیه مواضع حکومت خودخوانده اسلامی خبر داد.

ائتلافی به رهبری آمریکا نیز حملاتی هوایی را در سوریه و نیز عراق علیه این گروه انجام می‌دهد. فرانسه نیز پس از تیراندازی‌ها و عملیات انتحاری مرگبار پاریس، به طور چشم‌گیری بر شدت حملات خود در سوریه افزود.

روسیه از متحدان مهم بشار اسد و حکومت او در سوریه به شمار می‌رود؛ آمریکا و گروهی از کشورهای غربی و هم‌پیمانان آنها در غرب آسیا، از مخالفان عمده اسد هستند.

اختلاف بر سر نقش اسد در آینده سوریه، از دلایل اصلی شکل نگرفتن ائتلافی میان غرب و روسیه محسوب می‌شود. هر چند طرف‌ها در حال پیشبرد مذاکراتی هستند که هدف آن پیدا کردن راه‌حل برون‌رفت از بحران سوریه است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و ولادیمیر پوتین، به تازگی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ترکیه، نیز با یکدیگر در مورد سوریه گفت‌وگو کردند.

XS
SM
MD
LG