لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره داعش را تصویب کرد


شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه ۲۰ نوامبر به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی فرانسه در خصوص گروه حکومت اسلامی (موسوم به داعش) و دیگر گروه های افراطی را تصویب کرد. در این قطعنامه از همه کشور‌ها خواسته شده است تا برای مقابله با حملات احتمالی این گروه ها تلاشی مضاعف و هماهنگ به عمل آورند.

در این قطعنامه ضمن تاکید بر اینکه گروه حکومت اسلامی «یک تهدید بی‌سابقه و جهانی علیه صلح و امنیت بین المللی است»، تصریح شده است: شورای امنیت مصمم است از «همه ابزار‌ها برای مقابله با این تهدید بی‌سابقه استفاده کند.»

به گزارش آسوشیتدپرس، این قطعنامه چهاردهمین قطعنامه‌ای است که شورای امنیت از سال ۱۹۹۹ تاکنون در خصوص «تررویسم» تصویب کرده است.

این قطعنامه یک هفته پس از حملات مرگبار پاریس و هشت روز پس از حملات انتحاری به جنوب بیروت تصویب شد. سه هفته پیش نیز یک هواپیمای مسافربری روسی بر فراز صحرای سینا منفجر شد و کلیه ۲۲۴ سرنشین این هواپیما کشته شدند. گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

در جریان حملات و انفجارهای انتحاری پاریس دست کم ۱۳۰ نفر کشته شدند در جریان حمله انتحاری بیروت ۴۳ نفر کشته شدند.

شورای امنیت عملیات‌های گروه حکومت اسلامی را محکوم کرده و از تمامی کشورهایی که توان و ظرفیت مقابله با گروه حکومت اسلامی و دیگر گروه‌های «تروریستی» را دارند خواسته است تا اقدامات ضروری برای مقابله با این گروه‌ها را انجام دهند تا پناهگاه امن آن‌ها در عراق و سوریه را بین ببرند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این قطعنامه توسل به اقدام نظامی، تحت فصل هفتم منشور ملل متحد را شامل نمی‌شود و نمی‌توان این قطعنامه را به مثابه چراغ سبز برای عملیات نظامی در عراق و سوریه تلقی کرد.

طبق این گزارش، روسیه نیز پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده است که با مخالفت آمریکا، بریتانیا و فرانسه مواجه شده است.

این قطعنامه خواستار همکاری کشور‌ها با حکومت سوریه برای مقابله با «تروریسم» شده است. این در حالی است که آمریکا و کشورهای غربی حکومت بشار اسد را بخشی از بحران کنونی می‌دانند و خواستار کناره گیری وی از قدرت هستند.

XS
SM
MD
LG