لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

سازمان ملل بستن مرزهای بالکان به روی پناهجویان را محکوم کرد


پناهجویان در جست‌جوی راهی برای عبور از مرز یونان و مقدونیه هستند
پناهجویان در جست‌جوی راهی برای عبور از مرز یونان و مقدونیه هستند

سازمان ملل متحد اقدام اخیر کشورهای حوزه بالکان در بستن مرزهای خود به روی شمار زیادی از پناهجویان اقتصادی را محکوم کرد، اما با موج جدید پناهجویانی که به سوی اروپا حرکت می‌کنند، دولت سوئد نیز اعلام کرده که قوانین خود در رابطه با پذیرش پناهجویان را سفت و سخت‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۳ آذر با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با آن‌چه در مرزهای یونان و مقدونیه می‌گذرد، تاکید کرد که «بررسی پرونده پناهجویان بر اساس ملیت آنان، آن‌طور که شنیده می‌شود، تجاوز به حقوق انسانی پناهجویان است، چرا که پرونده هر کدام آنان باید بر اساس سوابق فردی و صرف‌نظر از ملیتشان بررسی شود».

آقای بان سپس از همه کشورها خواست که در رابطه با پناهجویان احساس مسئولیت داشته باشند و با شفقت رفتار کنند.

کشورهای حوزه بالکان برای مقابله با موج انسانی که به سوی اروپا حرکت می‌کند، از چند روز قبل مرزهای خود را به روی پناهجویان اقتصادی و کسانی که از کشورهای غیرجنگ‌زده راهی اروپا شده‌اند، بسته‌اند.

این اقدام باعث شده که در حال حاضر حدود هزار پناهجو در مرز یونان و مقدونیه زمین‌گیر شوند. اگرچه گزارش رویترز بیان می‌کند که موج سخت‌گیری‌ها در روز سه‌شنبه تاحدی کاهش یافته، اما با این حال هنوز این سیاست جدید برقرار است.

در همین حال سوئد که برای دهه‌ها بهشت پناهجویان محسوب می‌شد، اعلام کرده که هم نظارت‌های مرزی خود را بیشتر می‌کند و هم قوانین سفت و سخت‌تری در رابطه با پناهجویان وضع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استفان لوفون، نخست وزیر سوئد روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «این برای من خیلی دردناک است که بگویم سوئد دیگر نمی‌تواند در این سطح پناهجویان را بپذیرد... سوئد نیاز به تنفس دارد.»

به گفته وی، باید فشار پناهچویان از نظام سوئد کاسته شود و پناهجویان به دیگر کشورهای اروپایی نیز روی بیاورند.

آقای لوفون در نهایت عنوان کرده که قوانین سوئد در رابطه با پذیرش پناهجویان برای مدت سه سال تغییر می‌کند و به سطح حداقلی اتحادیه اروپا می‌رسد.

سوئد که ۹.۸ میلیون نفر جمعیت دارد در دو ماه گذشته حدود ۸۰ هزار درخواست پناهندگی داشته است. در همین دو ماه دولت چپ‌گرای سوئد به تکاپو افتاده تا با اقدامات متعددی از جمله نظارت‌های بیشتر مرزی، شمار پناهجویان را کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG