لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

اعتراض پناهجویان در مرز مقدونیه و یونان وارد چهارمین روز شد


اعتراض مهاجران در مرزهای یونان و مقدونیه وارد روز چهارم خود شده، و همزمان رئیس‌جمهور مقدونیه اتحادیه اروپا را به دلیل نبود حمایت‌های مالی و تبادل اطلاعات که زمینه‌ساز بحران پناهویان شده، نکوهش کرده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس جورجه ایوانف رئیس‌جمهور مقدونیه، روز یکشنبه اول آذر، در دیدار با دونالد توسک، رئیس شورای اروپا گفت که هجوم مهاجران به مقدونیه تنش را در کشور افزایش داده است.

آقای ایوانف، اضافه کرد که «خطر احتمالی برخورد بین پناهجویان و مهاجران، مهاجران و نیروهای پلیس و ارتش، و نیز مهاجران و ساکنان محلی، بالا ارزیابی می‌شود».

چهار کشور منطقه بالکان در روزهای گذشته اعلام کردند که تنها به پناهجویانی اجازه عبور از مرزهای خود را خواهند داد که از سه منطقه جنگزده افغانستان، عراق و سوریه باشند و مرزهای آنها روی مهاجران اقتصادی بسته است.

از این چهار کشور، دو کشور اسلوونی و کرواسی، عضو اتحادیه اروپا هستند ولی دو کشور صربستان و مقدونیه هنوز به عضویت این اتحادیه در نیامده‌اند. با این حال هر چهار کشور در ماه‌های اخیر معبر اصلی دسترسی پناهجویان و مهاجران به اروپای مرکزی و غربی هستند.

در این میان تصمیم این چهار کشور به بستن مرزها روی مهاجران اقتصادی، اعتراض مهاجران و پناهجویان در مرزهای مقدونیه و یونان در پی داشته است. مهاجران و پناهجویانی که بیشتر از کشورهای ایران، پاکستان و بنگلادش هستند و اعتراض آنها روز یکشنبه وارد چهارمین روز خود شد.

معترضان روز یکشنبه هم پلاکاردهایی با شعارنوشته‌هایی چون «آزادی» و «ما تروریست نیستیم» در دست داشته‌اند.

در همین روز خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین گزارش کرد که یک مرد پناهجوی ایرانی تهدید کرده است که در صورتی که اجازه عبور از مرز را نداشته باشد، مچ خود را با تیغ خواهد برید.

پلیس برای جلوگیری از عملی شدن این تهدید، در این حادثه مداخله کرد اما در این کشمکش پناهجوی ایران صورت خود را برید.

همزمان آسوشیتدپرس گزارش کرده است شمار مهاجران سرگردان در مرزهای یونان و مقدونیه، به طور محسوس در بعد از ظهر یکشنبه کاهش یافته و بیش از دو هزار تن، به حدود ۱۳۰۰ تن رسیده است.

بسیاری از این مهاجران خود را با اتوبوس یا تاکسی به آتن یا تسالونیکی رسانده‌اند و پلیس یونان معتقد است که این مهاجران برای عبور از مرزها به دنبال یافتن راه‌های دیگری، از جمله کمک قاچاقجیان انسان هستند.

در همین حال رئیس‌جمهور مقدونیه گفته است که کشورش ظرفیت پناه دادن به حدود دو هزار نفر را در مراکز موقت عبوری‌اش دارد.

او گفته است که افزایش این تعداد موجب افزایش دائمی و مستقیم خطر برای امنیت ملی مقدونیه خواهد شد.

گزارش آسوشیتدپرس، همچنین آماری را از قول پلیس مقدونیه یادآوری کرده که نشان می‌دهد تنها از سحرگاه روز شنبه تا ساعات ابتدایی روز یکشنبه، شش هزار پناهجو از مرز مقدونیه عبور کرده‌اند.

این آمار همچنین حاکی است که از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا کنون، حدود ۵۰۰ هزار پناهجو، از طریق مقدونیه به داخل اروپا وارد شده‌اند.

گزارش دیگری حاکی که تنها از نیمه ماه سپتامبر (اواخر شهریور) تا کنون ۲۵۰ هزار مهاجر و پناهجو از کشورهای حوزه بالکان برای رسیدن به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا عبور کرده‌اند، و حتی سرما و بدی شرایط جوی بر شمار مهاجرانی به سمت مرکز و شمال اروپا در حرکت هستند، تأثیری نداشته است.

XS
SM
MD
LG