لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

توافق اتحادیه اروپا و کشورهای بالکان برای کنترل حرکت پناهجویان


آنگلا مرکل (نفر اول از چپ) همراه ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی و نماینده ارشد سازمان ملل در امور پناهجویان
آنگلا مرکل (نفر اول از چپ) همراه ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی و نماینده ارشد سازمان ملل در امور پناهجویان

در حالی‌که سرمای سخت اروپا در راه است، سران اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالکان در تازه‌ترین دیدار خود، بر سر کنترل و مدیریت حرکت پناهجویان در مرزها به توافقاتی دست یافته‌اند.

با وجود توافقات به‌دست‌آمده، به نظر نمی‌رسد کشورهای اروپایی، به راه‌حلی نهایی برای بحران بی‌سابقه از زمان جنگ دوم جهانی رسیده باشند. بحرانی که ناشی از حضور رو به فزونی پناهجویان در اروپا است. شماری که تا کنون به ۷۰۰ هزار نفر رسیده و از زمان جنگ دوم جهانی تا کنون در قاره اروپا بی‌سابقه است.

ده‌ها هزار نفر از پناهجویان برای رسیدن به کشورهای شمال و غرب اروپا، از ترکیه یا برخی دیگر کشورها گذشته، خود را به مرزهای کشورهای حوزه بالکان رسانده‌اند.

حضور ناگهانی شمار زیادی از پناهجویان، در حالی‌که به گفته خبرگزاری آلمان هماهنگی و پیشبینی خاصی هم برای آن نشده بود، به تنش‌ها میان کشورهای همسایه در قاره اروپا دامن زده است.

در پی دیدار سوم آبان ماه، میان سران ۱۱ کشور اتحادیه اروپا و بالکان، طرف‌ها در بیانیه‌ای گفته‌اند باید «با یکدیگر گفت‌وگو کنند». و افزوده‌اند «همسایگان باید در این راه همکاری کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، گفته است «برای ما روشن است که سیاست فرستادن موج انسان‌ها به سوی دیگر، باید متوقف شود».

آنگلا مرکل می‌گوید کشورها هنوز به راه‌حلی نهایی نرسیده‌اند و بحران همچنان ادامه خواهد داشت.
آنگلا مرکل می‌گوید کشورها هنوز به راه‌حلی نهایی نرسیده‌اند و بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و سران کشورهای آلبانی، اتریش، بلغارستان، کرواسی، یونان، مجارستان، مقدونیه، رومانی، صربستان و اسلوونی، توافق کرده‌اند که بدون اعلام و توافق قبلی، پناهجویان را به آن سوی مرزها و به کشورهای همسایه نفرستند.

اما در کنار همه این‌ها رسیدن فصل سرما و زمستان نیز معضل دیگری‌ست که سران اروپایی با آن روبه‌رو هستند.

در حالی‌که هنوز ده‌ها هزار پناهجو در مرزهای سرگردانند، صدر اعظم آلمان هشدار داده است که باید هر چه زودتر راه‌حلی یافت.

آقای یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز می‌گوید «مردمی رها شده به حال خود، در حالی‌که در مزارع خوابیده‌اند و به آب رودخانه‌های رو به انجماد زده‌اند، نمی‌تواند تصویر اروپای سال ۲۰۱۵ باشد».

خبرگزاری رویترز می‌گوید در دیدار یک‌شنبه سران، موضوع یونان و مشکلات آن نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

با وجود اختلافات میان دولت آتن و برخی سران اروپایی، یونان توافق کرده‌است که به شمار اماکن خود برای اسکان پناهجویان، تا پایان سال جاری میلادی، تا ۳۰ هزار مورد بیافزاید. در حال حاضر این رقم بین ۷ تا ۱۰ هزار محل است.

قرار شده است سازمان ارشد در امور پناهجویان ملل متحد، با یونان برای دستیابی به توافقات روز یک‌شنبه، همکاری کند.

از دیگر توافقات، ارسال ۴۰۰ پلیس دیگر به مرزهای اسلوونی برای کنترل حرکت پناهجویان است.

سران اروپایی در عین حال تاکید کرده‌اند که آن دسته از مهاجرانی که به طور جدی و فوری به سرپناه نیاز ندارند را فورا اخراج خواهند کرد.

با وجود اینها آنگلا مرکل می‌گوید کشورها هنوز به راه‌حلی نهایی نرسیده‌اند و بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG