لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

کشورهای حوزه بالکان: نمی‌خواهیم منطقه حائل پناهجویان شویم


«سازمان بین‌الملل امور مهاجران» به تازگی اعلام کرده بیش از ۶۸۰ هزار مهاجر و پناهجو، طی سال جاری میلادی، از طریق دریا وارد اروپا شده‌اند
«سازمان بین‌الملل امور مهاجران» به تازگی اعلام کرده بیش از ۶۸۰ هزار مهاجر و پناهجو، طی سال جاری میلادی، از طریق دریا وارد اروپا شده‌اند

بلغارستان، رومانی و صربستان، در آستانه دیدار سران اتحادیه اروپا، مشترکا گفته‌اند اگر آلمان و اتریش درهای خود را به روی پناهجویان ببندند، آنها نیز مرزهای خود را مسدود خواهند کرد چرا که نمی‌خواهند به یک «منطه حائل» تبدیل شوند.

روز یک‌شنبه قرار است دیداری با حضور سران اتریش، بلغارستان، کرواسی، مقدونیه، آلمان، یونان، مجارستان، رومانی، اسلوونی و صربستان به دعوت رئیس کمسیون اروپایی برگزار شود.

این دیدار در حالی‌ست که شمار پناهجویان در اروپا رو به فزونی‌ست، سرمای زمستان در راه و وضعیت صدها هزار پناهجو نامشخص است.

«سازمان بین‌الملل امور مهاجران» به تازگی اعلام کرده بیش از ۶۸۰ هزار مهاجر و پناهجو، طی سال جاری میلادی، از طریق دریا وارد اروپا شده‌اند.

ویدئوی تهیه‌شده از سوی «سازمان عالی امور پناهندگان ملل متحد» در مورد پناهجویان در مرز کرواسی؛ «پناهجویان شب را در سرما می‌گذرانند»

روز شنبه دوم آبان ماه، بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر بلغارستان، به خبرنگاران گفت آن کشور، صربستان و رومانی، در صورتی که آلمان و دیگر کشورها جلوی ورود پناهجویان را بگیرند، مرزهای خود را مسدود خواهند کرد.

آقای بوریسوف می‌گوید «ما اجازه نخواهیم داد کشورهایمان به منطقه‌ای حائل تبدیل شوند».

هزاران تن از پناهجویان برای رسیدن به کشورهای شمال و غرب اروپا، وارد کشورهای منطقه بالکان شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز تقریبا تمام پناهجویانی که هدفشان رسیدن به کشورهایی مانند آلمان، سوئد یا هلند است، از طریق فقیرترین کشورهای اتحادیه اروپا در جنوب شرقی قاره، اقدام به عزیمت کرده‌اند.

هدف از دیدار روز یک‌شنبه سران غرب اروپا و کشورهای بالکان، «ایجاد روش‌های مشترک عملیاتی‌ای که فورا اجرایی شوند» عنوان شده است.

رسانه‌های آلمانی می‌گوید رئیس کمیسیون اروپایی، یک برنامه ۱۶ ماده‌ای را آماده کرده است. از جمله موارد، اعزام نکردن پناهجویان از یک کشور به دیگری، بدون توافق قبلی‌ست.

XS
SM
MD
LG