لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

عوامل انتشار «شایعه‌های دروغین» در تهران دستگیر شدند


فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از دستگیری «سه نفر» در این شهر خبر داد که، به گفته او، شایعه «گروگان‌گیری در بازار موبایل ایران» و همچنین «بمب‌گذاری در دو نقطه از شهر تهران» را در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه منتشر کرده بودند.

او به هویت و مشخصات افراد بازداشتی هیچ اشاره‌ای نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران، روز چهارشنبه، چهارم آذر، گفت که تصاویر استفاده شده در این خبر‌های «دروغین» مربوط به مانورهایی است که مأموران پلیس «نوپو» در هفته نیروی انتظامی انجام داده‌اند.

این مقام پلیس، در مورد هدف این افراد از «شایعه‌پراکنی» گفته است که «متهمان با سوء استفاده از این تصاویر سعی در برهم زدن امنیت روانی جامعه داشتند».

بر اساس گزارش‌ها، روز یک‌شنبه، یکم آذر، کمتر از دو هفته پس از حملات تروریستی پاریس فرانسه، پیام‌هایی در شبکه تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی فارسی تلفن همراه به شکل گسترده منتشر شد که از «کشته شدن ۲۷ نفر» در یک «گروگان‌گیری در بازار موبایل ایران» و همچنین «بمب‌گذاری در دو نقطه از شهر تهران» خبر می‌داد.

در‌‌ همان روز مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ اعلام کرد که «هیچ حادثه گروگان‌گیری» در بازار موبایل ایران رخ نداده و این خبرها از «اساس کذب» است.

روزنامه اعتماد نیز در شماره روز دوشنبه خود با اشاره به این شایعه اعلام کرد که در ماه‌های گذشته چندین شایعه در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه منتشر شده که هیچ یک صحت نداشته است.

این روزنامه از «کشته شدن بابک محمدی، قهرمان پرورش اندام ایران»، «ریزش پل صدر»، «مرگ علی دایی و علی ضیا در حادثه منا»، «مرگ علی انصاریان، فوتبالیست سابق باشگاه پرسپولیس» و «نقشه داعش برای ابتلای مردم به ایدز» به عنوان شایعه‌هایی نام برده بود که در ماه‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه منتشر شده است.

انتشار این شایعه‌ها در پیام‌رسان تلگرام در حالی است که موضوع فیلترینگ این پیام‌رسان در هفته‌های گذشته در دستور کار کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی در ایران بوده است.

در‌‌نهایت این کارگروه روز چهارشنبه، ۲۷ آبان‌ماه، در مصوبه‌ای به وزارت ارتباطات هشدار داد که اگر پیام‌‌رسان تلگرام «ظرف مدت محدودی» اقدامات «لازم» برای حذف «محتوای مجرمانه» و خلاف «مقررات جمهوری اسلامی» را انجام ندهد فیلتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG